Spannend, maar nog veel onduidelijk

Het verdronken land klonk als een spannend verhaal, een dystopisch verhaal dat zich afspeelt in Nederland. Het deed me ook wel denken aan de tv-serie, Als de dijken breken.

Het boek begint met een enorme infodump, veel namen en plekken. De hoofdpersonages waren goed te volgen, maar alle namen van de bijpersonages waren wat veel. Doordat er zoveel informatie was, had het boek niet de beste start, maar na een aantal hoofdstukken werd het hartstikke spannend! Loekie komt terecht in een achtervolging, waarbij ze in levensgevaar is.

De eerste stop in onze buddy read was toevallig een cliffhanger middenin de achtervolging van Loekie.

“Ik heb het eerste deel gelezen! Wil eigenlijk direct verder, maar beheers me nog maar even.” (boekiemonster85) “Ik vond het verwarrend dat er namen als VOC en HEMA gebruikt werden, voor organisaties die anders zijn dan zoals ik ze ken…” (jufwillemijnopallstars) “Ik moest in het verhaal komen, heb de eerste bladzijdes meerdere keren gelezen, want ik begreep het niet.” (nikkileest) “Als je begint met lezen val je midden in een verhaal. Een hoop info die ik niet begreep.”(jufw3ndy) “Het werd gelukkig snel spannend en je wil door blijven lezen!”(manon_neke) “Na een paar hoofdstukken was het fijner lezen en kwam ik er goed in. Toch vond ik het soms nog steeds verwarrend. Met wat jullie al zeiden over VOC, HEMA … ” (booksandparis_)

Jacinto komt over als een hele lieve jongen, maar vindt het lastig om de juiste keuzes te maken. Door de hulp van een zelfverzonnen superheld, overwint hij zijn angsten en komt het uiteindelijk goed met hem.

Felix is de zoon van een belangrijke politicus. Hij wordt ontvoerd, maar is dat eigenlijk een verbetering van zijn leven of niet…

“Jacinto is lekker gevaarlijk bezig […] ik heb medelijden met Loekie. Ben benieuwd hoe het gaat eindigen.” (jufwillemijnopallstars) “Het verhaal van Felix en Loekie lees ik zo weg, maar bij Jacinto moet ik vaak terug lezen.” (jufw3ndy) “Volgens mij staat er nog veel te gebeuren..” (nikkileest).

Zoals je kunt lezen, waren wij het eigenlijk allemaal wel met elkaar eens. Sommige stukken waren heel verwarrend en andere stukken waren makkelijk te lezen. Aan het einde van onze buddy read zaten we nog met vragen. Deze vragen zal ik niet delen, want dat verklapt iets over het einde. Over het einde hadden we in ieder geval een aantal vragen.

Ik wil Olga Ponjee bedanken voor het opsturen van de boeken, wij hebben met veel plezier een buddy read gedaan en willen dit in de toekomst vaker gaan doen.

Meer recensies van Jufwillemijnopallstars