Spannend

Juul 09 juni 2021
Mensen van mijn generatie kennen zeker de legendarische Nederlandse film De Lift. Het gebruiken van de lift werd voor veel mensen lang niet meer hetzelfde na het zien van die film. Dit boek heeft een beetje hetzelfde effect. De schrijver speelt goed in op de geringe invloed die je hebt als je in een lift staat. Je bent eigenlijk totaal overgeleverd aan de grillen van het apparaat. En omdat iedereen met de lift gaat, kun je je best een voorstelling maken van wat er zich afspeelt in zo’n ding. Zeker in een stad als New York waar het nemen van de lift onvermijdelijk is.

Daarnaast is het thema terreur ook iets waar, helaas, iedereen zich iets bij kan voorstellen. De mix van deze 2 elementen maakt het een nagelbijtend, spannend boek.

De spanning van het verhaal wordt goed opgebouwd. Het wordt steeds een stukje spannender, vervelender.

En je gaat zelf ook nadenken over hoe jij zou reageren. Zou je nog met een lift durven gaan, als dit aan de hand was?

De focus in het boek ligt echt op de gebeurtenissen en de race tegen de klok. En minder op de personages. Maar dat is in dit geval helemaal niet erg. De spanning is voldoende om het boek te kunnen dragen. Al is de irritante journaliste, luis in de pels, wel echt een welkome toevoeging.

Meer recensies van Juul