Worsteling

Juul 02 oktober 2020
Ik worstel. Het heeft namelijk behoorlijk lang geduurd voordat ik in het verhaal kwam. Eigenlijk te lang naar mijn zin. Ik kreeg ook totaal geen band met Savarana, al is het boek in de ik-vorm geschreven. Daardoor kon het mij heel lang niet echt boeien.

Gelukkig trok dit uiteindelijk wel bij en werd ik alsnog in het verhaal gezogen. Maar dat wel pas ruim over de helft.

Het verhaal is heftig. Het leven van Savarana is doorspekt van ellende, die elkaar bijna logischerwijs opvolgt. Het voorkomt bij mij het gevoel dat het too much is. Want de ellende is wel heel veel. Maar geloofwaardig. En aan het einde leefde ik zelfs met, de eerst voor mij ruggengraatloze, Savarana mee.

Ik noem haar ruggengraatloos, en dat is ze heel lang, maar ook en vooral omdat ze domweg niet beter weet. Het is allemaal gevolg van de keuzes van anderen waar zij geen invloed op heeft ( gehad ).

Het is geen boek dat je even voor de ontspanning tussendoor leest, absoluut niet. Aar het is wel de moeite waard. Mijn oordeel: BEST OKE ( 3,5 sterren )

Meer recensies van Juul