Mooie YA die nog even in je hoofd blijft nadreunen.

Karin K. 18 juni 2021
Voor de leesclub van Thrillerlezers! las ik het boek ‘Verstoten’. Het is het YA debuut van Sterre Collins (een pseudoniem van Esther Boek) en verteld het verhaal van het 16-jarige meisje Lucy.

Op 3-jarige leeftijd heeft de vader van Lucy haar en haar moeder verlaten uit liefde voor een andere vrouw. Althans dit is wat Lucy weet, maar is dit wel echt zo of liggen de feiten toch iets anders?
Als Lucy op de Kermis vervolgens de 11 jaar oudere Fraser ontmoet ziet zij in hem haar zielsverwant. Maar wie is Fraser nu echt en zijn Fraser’s gevoelens voor Lucy wel oprecht?

De personages die de hoofdrol spelen zoals de jonge Lucy, haar moeder, de vader, Fraser en ook haar beste vriendin Zahra, zijn flink uitgediept en zeer overtuigend neergezet. Hun karakters en hun intense gevoelens worden duidelijk en echt voelbaar op de lezer overgebracht. Waar je in het begin misschien nog het ene personage omarmt en het andere veracht, al gaande het verhaal veranderd hierin je eigen gevoel. Het wordt zo op de lezer overgebracht dat je voor elk personage wel een zekere mate van sympathie kunt voelen. Dit vind ik zelf altijd heel erg mooi in een boek, als de auteur je zelfs sympathie kan laten voelen voor degene die dat in het verhaal eigenlijk niet verdienen. De schrijfstijl is soepel en prettig en hier en daar worden prachtige en beeldende vergelijkingen gemaakt.

Er is in het boek door Sterre gebruik gemaakt van 3 verschillende lettertypes. 1 voor de brieven van Lucy’s vader, hij heeft ze nooit gestuurd, 1 voor de gedachten van alle hoofd personages en 1 voor het verhaal zelf. Hierdoor is het steeds duidelijk dat je in het verhaal schakelt van de ene naar de andere situatie en vooral door de brieven van de vader en door de gedachten gangen van de personages worden de diverse, soms heftige, emoties voor de lezer echt voelbaar. Je begint als vanzelf mee te leven met de hoofdpersonen en geregeld betrap ik mezelf erop dat ik mij afwisselend boos dan weer verontwaardigd en vaak ook verdrietig voel.

Het verhaal wordt verder mooi en heel rustig opgebouwd totdat je op ongeveer 2/3 van het boek bent en je ineens in een stroomversnelling terecht komt. Wegleggen was geen optie meer, ik móest gewoon het einde weten. En zodra je het einde weet dan blijft het nog even nadreunen in je hoofd. Heel onverwachts, heel intens, heel mooi!

In deze YA komen veel moeilijke thema’s voorbij en die worden op deze manier onder de aandacht gebracht en daarmee bespreekbaar gemaakt. Ik denk dat dit een mooi boek voor jongeren is en ook voor hun ouders maar zeker ook voor leerkrachten. Ikzelf behoor tot geen van deze drie maar ook ik heb echt van dit boek genoten. Dus eigenlijk is het gewoon een mooi en boeiend boek voor iedereen.

Ik geef het boek 4 1/2 sterren.

Meer recensies van Karin K.