Lezersrecensie

Bijzonder en origineel.

Karin K. 16 mei 2023
Vorig jaar kwam de autobiografie, De regen kwam van binnen, van Dennis Biesma uit. Ik heb het zelf nog niet gelezen maar ik hoorde al wel veel positieve berichten vanuit het team. Volledig Verknipt is zijn thriller debuut, ik mocht het lezen voor de leesclub van Thrillerlezers!

Volledig Verknipt verteld het verhaal van een jonge vrouw, Lara, die al sinds haar jeugd een stem hoort in haar hoofd en zich daardoor behoorlijk anders voelt. Erger voor haar is het wanneer er, gelukkig sporadisch, een black-out optreed. Na één van de laatste black-outs is er iets tragisch gebeurd waarvan Lara zich niets kan herinneren. Ze loopt al jaren bij een psychiater maar pas recent heeft ze, na één van die bezoekjes, het sterke gevoel dat ze in de gaten wordt gehouden. Niet door één persoon maar door meerdere personen en, wat even later zal blijken, die deel uitmaken van een organisatie die zich bezig houdt met onderzoek naar DNA en de eventuele afwijkingen daarin. Wat heeft Lara dat haar zo bijzonder maakt voor deze organisatie?

Het boek is geschreven in de ik-vorm en bezien vanuit het hoofdpersonage Lara. Al eigenlijk meteen vanaf de start heeft het een mysterieus tintje. Het voert de lezers langs de bekende goden van het oude Egypte, langs de oermoeder Lilith en naar hedendaagse DNA-ontwikkelingen.
Dennis heeft een boeiende en verhalende manier van schrijven die vol zit met prachtige zinnen en vergelijkingen, wat hij combineert met een heerlijk soort licht-cynische humor. Verder staan er door het hele boek heen interessante wetenswaardigheden of verwijzingen naar zaken die de nieuwsgierige lezer op onderzoek laat gaan via Google of een andere zoekmachine… en ja hoor, alle zaken zijn op internet terug te vinden en zijn door Dennis terdege onderzocht en uitgeplozen. Hij heeft ze prachtig in het verhaal verwerkt tot een geloofwaardig geheel. Ook zijn Lara is heel bijzonder. Ze is met recht ‘anders’ want ze is stoer, drinkt, rookt, vloekt en valt op vrouwen, maar tegelijkertijd is ze lief, zacht, zorgzaam en vertederend en heeft ze wel heel realistische trekjes. Haha, nadat ik al menig keer had gedacht ‘het zal toch niet?’ en ik (na weer eens een tijd lang Googlen) achter de ‘waarheid’ kwam, zo bleek ook Lara haar eigen Facebookpagina, LinkedIn pagina en Spotify-lijst te hebben. Bovendien heeft ze een zeer uitgebreide internetpagina met daarop o.a. haar reizen, haar kunstwerken, haar schrijfsels en nog veel en veel meer. Ik begon mij soms af te vragen wat werkelijkheid was en wat fictie en ik begon het, op het moment van ontdekking van haar eigen internetpagina, ook een beetje eng te vinden. Ik zal maar niet vertellen wat ik heel even dacht, haha!

Volledig Verknipt is een bijzonder origineel verhaal dat langzaam wordt opgebouwd. De hoofdpersonages zijn flink uitgediept en géén standaard 13-in-een-dozijn karakters. Het verhaal zit erg goed in elkaar en verweeft een stukje historie, volksvertellingen en Bijbelse achtergronden met die van moderne technologie en vergaande ontwikkelingen in de DNA-materie. Hierdoor deed het mij een klein beetje denken aan Michael Crichton, maar dan verwerkt op Dennis zijn geheel eigen manier en stijl. Het verhaal wordt langzaam opgebouwd en maakt nieuwsgierig. Er gebeurt van alles en werkt langzaam maar gestaag toe naar een mooie en spannende ontknoping. Alle verschillende eindjes komen samen en worden netjes afgerond tot een compleet geheel. Echter, diegene die het meest geboeid raken van snelle en felle acties en dan nog het liefst met emmers vol met bloed kunnen beter een ander boek kiezen. Degene die wel geraakt worden door een mysterieus en psychologisch verhaal met ook de nodige spanning komen hiermee ruimschoots aan hun trekken. En als je het dan toch gaat lezen vergeet dan vooral het heel persoonlijke en mooie nawoord niet, en ga ook eens Googlen op Lara Jade en naar al die andere zaken die in het boek verweven zijn en waarvan je soms denkt: ‘Is het waar, of niet?’ Op die manier wordt het niet uitsluitend een mooie leeservaring maar zal je het boek intens gaan beleven.

Ik kan nu slechts nog maar aan één ding denken… ‘Is er leven na Lara?’ Laten we gewoon hopen op een leven mét Lara!
Ik geef het boek, in combinatie met alles dat er op internet aan extra info te vinden is, 4,5 sterren.

Meer recensies van Karin K.

Gesponsord