Heftig en gruwelijk.

Karin K. 04 oktober 2023
Ik mocht Fatale Prikkels van Sterre Carron lezen voor de leesclub van Thrillerlezers!

Op een noodlottige nacht ontdekt Marthe het levenloze lichaam van haar vriend waarbij de omstandigheden op zijn minst beangstigend zijn. Als ze wil vluchten kan ze haar 2 dochtertjes niet 1, 2, 3 vinden maar wel stuit ze daarbij op een vreemde man in haar huis. Kan ze nog op tijd wegkomen en hulp inroepen of…?

Dit is inmiddels alweer het 21e deel in de Rani Diaz reeks, en het moet gezegd worden, deze was nóg heftiger, harder en gruwelijker dan gebruikelijk. Vanaf de allereerste blz. zit je als lezer middenin de daden van een compleet ontsporende moordenaar. Het boek is geschreven in de ik-vorm, bezien vanuit deze moordenaar, en zodoende ben je deelgenoot van diens gedachten en acties en dat zijn geen fraaie. Ook kom je langzaam aan steeds meer te weten over diens jeugd en familiesituatie en deze is al net zo schokkend. Een verklaring in het waarom is daarin wel te vinden. Het taalgebruik van deze moordenaar is trouwens behoorlijk grof en ook dit was even wennen, maar was wel passend bij het alles behalve innemende personage. En ook dit is logisch en verklaarbaar, mensonterende situaties vormen de mens, en zullen je als het maar lang genoeg duurt uiteindelijk breken of je dermate harden dat er een ongevoeligheid voor in de plaats komt. Mededogen is nog slechts een woord en wraak nog de enige gedachte. Het taalgebruik van de rest van het boek is zoals we die kennen van Sterre: vlot, plezierig en snel weg lezend.
Rani krijgt deze nare zaak op haar bordje, en ook de rest van de teamleden mogen hun tanden zetten in deze slecht verteerbare hap. Tussendoor wordt er koffie genuttigd en worden er broodjes gehaald, en ook de thuissituatie en de privé problemen van de teamleden komen uitgebreid aan bod. Dat is erg leuk, maar soms, heel soms, leidt het ook wat af van de case. Gestaag wordt er toegewerkt naar de onthulling van de dader en naar de uiteindelijke climax. Dat was voor mij persoonlijk geen complete verrassing, maar dat doet aan het plezier en het verhaal totaal niets af. Dit keer was er ook een nieuw personage, zal het een blijvertje zijn? Het lijkt me sowieso leuk en verfrissend als er wat nieuws in het team wordt toegevoegd, dus ik hoop van wel.
Al met al een heerlijk boek dat ik met veel plezier heb gelezen.
Ik geef het 3,75 sterren

Meer recensies van Karin K.