Wie schrijft die blijft.

In Wie schrijft die blijft lezen wij over Caro, die samen met haar vader een idyllisch hotel in ’t Gooi heeft overgenomen van een ouder echtpaar. Hier komen de meest rijke, eigenzinnige gasten logeren én kan Caro haar inspiratie vandaan halen voor haar boeken. Caro is een succesvolle auteur, en wil absoluut niet bekend worden, daarom schrijft ze onder een pseudoniem. Waarom dit is weet niemand, behalve haar vader. Totdat haar uitgever wil dat Caro uit de schaduw stapt, wat Caro echter niet ziet zitten. Als Caro daar al aan denkt, krijgt ze het al benauwd.

Haar vader denkt mee en heeft uiteindelijk een geniaal idee waardoor haar geheimen verborgen zouden kunnen blijven. Maar dan hebben wij journalist Jesse, die ineens zijn neus in haar zaken steekt. Hij moet met een goed stuk aankomen bij zijn werkgever want zijn baan staat op het spel. Wanneer ook nog de toekomst van het boetiekhotel niet zeker is, moet Caro keuzes maken. Hoeveel is haar dubbelleven haar waard?

Mijn ervaringen,
Wij volgen het verhaal van Caro en tijdens het verhaal is er een aantal keer een terugblik naar het verleden van Caro. Tijdens de terugblikken voel je de spanning een beetje oplopen en je vraagt je meerdere malen af wat er zich jaren geleden heeft afgespeeld. Ik voelde hierdoor dat ik gelijk in het verhaal zat, waardoor ik alleen maar wilde doorlezen.

Tamara Haagmans heeft op mooie wijze een heerlijk luchtig, feelgood verhaal weten te combineren met een emotioneel thema dat diep raakt: pesten.

Een zin in een brief die Caro heeft geschreven welke mij enorm raakte,
Ik ben mijn hele leven gepest. Al vanaf de lagere school. Daar was niet echt een reden voor, het was gewoon zo.

Wie schrijft die blijft is een mooie en ontroerende feelgood. Met haar vlotte schrijfstijl, emotionele diepgang en humor weet Tamara Haagmans een verhaal neer te zetten dat je raakt. Veel momenten heb ik met kippenvel op mijn lijf en tranen in mijn ogen gelezen. Ondanks het zware onderwerp pesten slaagt Haagmans erin om luchtigheid toe te voegen aan het verhaal.
Kortom, een aanrader om te gaan lezen.

Dank aan Uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Karin van der Lee