Karina Hoekerswever - Hanegraaf VIP Club

Het tweede deel van Geir Tangen in de trilogie rondom journalist Viljar Gudmundsson en rechercheur Lotte Skeisvoll. Met een in een blauwe tint trekt het boek niet echt de aandacht binnen de boekhandel. Wederom prijkt op de cover het predicaat “Ode aan de scandinavische boekhandel”, echter waar Tangen dit in zijn debuut Het Meesterwerk waar weet te maken is in Hartenbreker niet heel duidelijk de link te leggen. Op de achterflap een inleiding in het verhaal, met helaas een zin erin die de spanning wat uit het plot haalt.
Hoofdpersonages Viljar en Lotte zijn wederom aan zet, waarbij Tangen al aan het begin laat zien dat hun vorige ontmoeting hen beiden niet in de koude kleren is gaan zitten. Het heeft beide kwetsuren opgeleverd, maar ook een soort van vriendschap waardoor ze op elkaar steunen. Viljar wordt in Hartenbreker geconfronteerd met datgene wat als ouder zijn het moeilijkste is, dingen ontdekken over je zoon die je liever niet wil weten. Waar Viljar in het eerste boek al niet de meest actieve persoon was komt hij nu nog lustelozer over en lijkt hij vooral vanuit kwaadheid in beweging te komen. Er lijkt niet veel groei in het personage te zetten, al is het Tangen wel gelukt om Viljar ook in het 2de deel herkenbaar terug te laten komen. Lotte leren we van een heel andere kant kennen, maar dat is ook niet anders mogelijk na alles wat haar in Het Meesterwerk is overkomen. De gestructureerde en intelligente Lotte is door haar trauma niet meer goed in staat te functioneren en dat zie je duidelijk door in al haar acties. Passend en authentiek overkomend in haar gedrag en acties mag geconstateerd worden dat Tangen goede research heeft gedaan naar haar karakter. Toch laat Tangen ook haar andere kant zijn, op het moment dat het er echt om gaat komt de gestructureerde en analytische kant van Skeisvoll terug en doet ze dat wat zij nodig vind en gaat hierbij tot het uiterste. Uiteraard draait het in dit verhaal ook om de zoon van Viljar, Alex en zijn vriendengroep. Over de vriendengroep komen we vrij weinig te weten, zij lijken vooral te dienen om het voorval op het feest steeds op een andere manier te bekijken en te beleven waardoor er een compleet plaatje van het feest ontstaat. Hierin lijkt Tangen wel gekozen te hebben voor cliché achtige personages en creëert daarmee een geloofwaardig maar ook wel voorspelbaar plaatje. Alex leren we wel iets beter kennen, al zou er nog wel meer verdieping in zijn personage kunnen worden aangebracht en lijken sommige gedragingen toegeschreven te worden aan psychiatrische problematiek die niet helemaal helder word neergezet.
Plottechnisch gezien weet Tangen het boek te openen met een heftig eerste hoofdstuk, het is tenslotte niet niks als je naast een overleden meisje wakker wordt. Daarna word middels wisselingen in perspectief en tijd beetje bij beetje meer informatie vrij gegeven over wat er zich die avond van het feest heeft afgespeeld. Daarnaast integreert Tangen een verhaallijn rondom rechts-extremisme, wat een actueel tintje aan het geheel lijkt te moeten geven. Helaas is de vraag of het plot niet strakker was geweest zonder deze verhaallijn. Qua spanning blijft het verhaal wat voortkabbelen en pas op de laatste 50 pagina’s weet Tangen de spanning op te drijven en wil je weten hoe het zal aflopen.
Hartenbreker heeft een plot waar meer verdieping en spanning ingebracht had kunnen worden dan nu aan de orde is, maar maakt wel nieuwsgierig naar wat Lotte en Viljar in het derde deel van deze trilogie nog voor hun kiezen gaan krijgen.

Reacties op: Een tweede deel dat wat te wensen overlaat qua spanning, maar waardoor je wel wil lezen wat de hoofdpersonages in deel 3 gaan meemaken

Hartenbreker - Geir Tangen
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 21,99 Bestel het e-book € 9,99