Afblijven

Melissa springt een gat in de lucht als haar gevraagd wordt mee te dansen in een videoclip. Jordi, die veel met Melissa optrekt, is enthousiast. Melissa danst goed, dat ze vast en zeker ontdekt wordt. Maar al snel blijkt dat het niet goed gaat met Melissa. Om haar onzekerheid te verbergen, slikt ze pillen. Dat worden er meer. Haar vrienden staan machteloos. Hoe kunnen ze haar helpen?

Ik vond het een aangename schrijfstijl. Het las vlot en je zat direct in het verhaal. Soms waren er bepaalde woorden dat ik ging opzoeken omdat ik deze niet begreep. Maar voor de rest was alles goed qua schrijfstijl.

De boodschap is super! Dit boek moet ieder kind/jongere gelezen hebben want de boodschap die gegeven wordt over drugs is correct. Afblijven want drugs is geen lachertje. De titel sluit dus perfect aan bij deze boodschap. Het is mooi hoe Carry Slee dit geschreven heeft. Ik vind dat de lezer hierdoor kan beseffen dat drugs niet goed is.

Naast de boodschap over drugs zijn er nog andere onderwerpen naar voren gekomen zoals, groepsdruk, vooroordelen hebben, verliefd zijn, omgaan met gevoelens en vergevingsgezind zijn. Deze onderwerpen waren mooi in het boek verwerkt.

Uiteindelijk komt het erop neer dat een jongere met veel te maken kan hebben in zijn of haar jeugd. En dit boek kan helpen om te weten wat je kan doen.

Wat is Jordi toch een schat. Hoe hij is tegen iedereen is super, een echte vriend. Een rots in de branding zoals ze zeggen. Wat hij allemaal overgeeft voor zijn vrienden is mooi! Hoe toegewijd hij is om mensen te helpen toont dat hij zeer liefdevol is. Hij heeft moed. Ik ben blij dat hij inziet welke gevaren één van zijn vrienden lopen. En dat hij met tijd ook hulp inschakelt en niet alles zelf doet. Daarnaast ben ik opgelucht dat alles een plaats zal krijgen.

Er is één iemand in het boek dat ik niet graag heb, Debby. Het is sterker dan mezelf. Wanneer ik over haar las werd ik kwaad. Gelukkig met tijd zal Debby anders naar zaken kijken, dat is iets. Maar het is zo jammer dat ze zo grof was. Waarom juist, geen correct antwoord hiervoor.

Melissa is iemand die geluk mag hebben met zo'n vrienden en ouders. Haar ouders zijn misschien iets te autoritair maar ze doen alles om hun dochter uiteindelijk te helpen eens ze inzien dat er iets niet klopt. Melissa heeft een hel meegemaakt en weet dat ze er niet meer naartoe gaat. Haar bewandelde pad is met vallen en opstaan geweest.

Dit boek geef ik 3 sterren. Ik raad elke jongere aan om dit boek of andere boeken van Carry Slee te lezen. Ik zeg dit niet omdat ik het moest doen van iemand, maar wel omdat ik het zelf wil vertellen. De boeken die Carry Slee maakt zijn boeken die mooie boodschappen meegeven waar je als jongere iets mee kan doen.

Meer recensies van Kayleighsbooksadventure