From here to eternity

Diamond Head, Hawaii, 1941, vlak voor de aanval op Pearl Harbor: Soldaat Robert E. Lee Prewitt is een voorbeeldige soldaat. Als hij weigert om lid te worden van het boksteam van de compagnie, krijgt hij een 'behandeling' die hem zal breken of doden. Eerste Sergeant Milton Anthony Warden is een betere soldaat dan de meesten, die zijn carrière op het spel zet door een relatie te beginnen met de vrouw van zijn commandant. Warden en Prewitt zijn verbonden met hun lot: het leger is alles voor hen in het leven, maar wordt waarschijnlijk ook hun dood...

In 1951 verscheen het boek 'From here to eternity'. Dit boek won de National Book Award en is sindsdien een literaire klassieker. Het boek kreeg naast deze prijs ook een verfilming. De film werd genomineerd voor 13 oscars en heeft daarvan 8 in handen gekregen.

James Jones is een schrijver die schrijft zoals het is zonder het te verfijnen. De emoties van de personages zijn rauw. Het mooie aan dit verhaal is dat dit boek voor de eerste keer ongecensureerd gebleven. Dit wilde de schrijver ook hebben. Het soldatenleven in het Amerikaanse leger kwam naar voren. De soldaten waren gestationeerd in Hawaii in de maanden voor de aanval van de Japanners op Pearl Harbor. Het boek is gebaseerd op de ervaringen die de auteur zelf heeft opgedaan.

Ondanks de vele personages kon je als lezer goed weten wie wie was eens je in het verhaal kwam. De emoties die ieder personage had was rauw. Het was kortom menselijk wat ze voelden.

Soldaat Prewitt meldt zicht in het begin van het verhaal aan bij een nieuwe compagnie namelijk G. Prewitt wil niet meer boksen en hoornblazen, maar Commandant Holmes wil het omgekeerde. Hij wil dat Prewitt in het boksteam komt. Prewitt weigert en er wordt met tijd 'een behandeling' opgestart. Hij heeft hier al verhalen over gehoord en zal zelf ondervinden wat het met een soldaat doet. Ik vind dat Prewitt het meeste meemaakt in dit boek. Wat hij allemaal moet incasseren is onvoorstelbaar. Hij was mijn favoriet.

Daarnaast is Sergeant Warden bezig met de administratie van compagnie G. Op een dag leert hij de vrouw van Commandant Holmes kennen en wil hij een relatie met haar beginnen. Wat ik een zeer domme zet vind. Maar het is nu eenmaal zo. Ik vind Warden goede en mindere kanten heeft.

Naast deze personages zijn er nog veel meer te ontdekken in dit boek. Het is een verhaal waarin de soldaten veel meemaken zowel op werk als op privé vlak. Ik had altijd een beeld dat soldaten de helden zijn die zich van niks aantrekken en gewoon hun plicht doen, maar ik ben verkeerd. Zij hebben ook gevoelens en zijn ook maar een mens. Ze kunnen eenzaam, blij, verliefd en zo veel meer zijn.
Als lezer moest ik wennen aan de schrijfstijl en sommige passages die voorkwamen.

Ik zat zo in het verhaal naar het einde toe dat ik het boek amper kon wegleggen. Maar het einde heeft mij zo verbouwereerd. Waarom, was het eerste dat ik luidop zei toen het uit was. Het was een einde dat ik begreep, maar één stuk klopte totaal niet. En ik vraag mij nog altijd af waarom het personage X in het boek dat zei, want in mijn ogen is het helemaal niet waar. De enige verklaring dat ik kan geven is dat personage X bewust gelogen heeft want de zaken die X zei kloppen totaal niet met wat er in het hele verhaal gebeurde. Het is een raadsel waarom dit gebeurde. Ik was in schok. (Het is zeer raar omschreven dit stuk, maar ik wil niet spoilen.)

Ik heb enorm veel geleerd op geschiedenisvlak maar ook op menselijk vlak. Voor het totale plaatje geef ik 4 sterren. Wie graag oorlogsverhalen lees moet deze zeker aanschaffen. Het is misschien een dikke kanjer, maar ik beloof je dat het een aanrader is.

Meer recensies van Kayleighsbooksadventure