In 1951 verscheen het boek 'From here to eternity'. Dit boek won de National Book Award en is sindsdien een literaire klassieker. Het boek kreeg naast deze prijs ook een verfilming. De film werd genomineerd voor 13 oscars en heeft daarvan 8 in handen gekregen.

James Jones is een schrijver die schrijft zoals het is zonder het te verfijnen. De emoties van de personages zijn rauw. Het mooie aan dit verhaal is dat dit boek voor de eerste keer ongecensureerd gebleven. Dit wilde de schrijver ook hebben. Het soldatenleven in het Amerikaanse leger kwam naar voren. De soldaten waren gestationeerd in Hawaii in de maanden voor de aanval van de Japanners op Pearl Harbor. Het boek is gebaseerd op de ervaringen die de auteur zelf heeft opgedaan.

Ondanks de vele personages kon je als lezer goed weten wie wie was eens je in het verhaal kwam. Soldaat Prewitt meldt zicht in het begin van het verhaal aan bij een nieuwe compagnie. Prewitt wil niet meer boksen en hoornblazen, maar Commandant Holmes wil het omgekeerde. Hij wil dat Prewitt in het boksteam komt. Prewitt weigert en er wordt met tijd een behandeling opgestart. Hij heeft hier al veel verhalen over gehoord en zal zelf ondervinden wat het met je doet als mens en als soldaat. Daarnaast is Sergeant Warden bezig met de administratie van compagnie G. Op een dag leert hij de vrouw van Commandant Holmes kennen en wil hij een relatie met haar beginnen. Naast deze personages zijn er nog veel meer te ontdekken in dit boek. Het is een verhaal waarin de soldaten veel meemaken zowel op werk als op privé vlak.

Als lezer moest ik wennen aan de schrijfstijl en sommige passages die voorkwamen. Sommige stukken lazen als een trein en andere weer niet.

Ondanks dit gegeven heb ik enorm veel bijgeleerd over deze tijd en ben ik blij dat dit boek in mijn kast staat.

Reacties op: From here to eternity

From here to eternity - J. Jones Jones