Een echte feel good!

Kimberly 26 juni 2020
Het winkeltje in Cockleberry Bay gaat over Rosa die een winkeltje erft in Cockleberry Bay, England. Rosa moet hier haarzelf gaan redden in het kleine dorp waar iedereen elkaar kent, Rosa blijft hier dus niet erg lang onopgemerkt. Rosa weet nog altijd niet wie haar het winkeltje heeft nagelaten en ook de dorpsbewoners blijken erg geïnteresseerd naar die informatie. Maar wie kan je vertouwen als je niemand kent?

Nicola May heeft er in dit boek voor gekozen om een alwetend vertellend perspectief te gebruiken, ik vond dit erg fijn omdat je als lezer niet alleen maar vanuit Rosa leest, maar ook de andere personages leer je een beetje beter kennen. Het verhaal is chronologisch verteld. Het verhaal begint rond de kerst in Londen, de epiloog eindigt in september. Het verhaal dat zich afspeelt in ongeveer negen maanden wordt verteld in 347 pagina’s.

Liefde, vriendschap en vertrouwen komt veel voor in dit boek. Rosa weet in eerst instantie niet wie ze kan vertrouwen in Cockleberry Bay. Rosa komt er stap voor stap achter wie wel, en wie niet te vertrouwen. Maar dit gaat helaas niet zonder teleurstelling of verdriet.

Wat ik erg mooi vond aan dit boek is dat Rosa haar hondje Hot zoveel aandacht krijgt in dit verhaal. Hot gaat overal mee naar toe een speelt een grote rol in het leven van Rosa. In andere boeken krijg ik vaak het idee dat de hond wordt gebruikt om een leegte in het verhaal op te vullen, maar in dit verhaal had ik dat gevoel totaal niet. Hot wordt gezien als een gezinslid en niet als accessoire en met respect behandeld. Aangezien ik zelf ook een hondje heb, was dit een absoluut een pluspunt voor dit boek.

Wanneer je eenmaal begint met lezen leef je mee met Rosa en Hot. Ik heb dit boek bijna in een ruk uitgelezen, dit komt voornamelijk omdat de problemen die zich voordoen niet erg ingewikkeld zijn. Het boek leest daarom gemakkelijk weg en je hoeft niet erg na te denken bij het lezen. Perfect om te lezen op een mooie zomerse dag.
De spanning wie Rosa de winkel had nagelaten en waarom blijft een vraag in het boek. Al snel wordt duidelijk wie haar de winkel heeft nagelaten, maar waarom wordt pas later duidelijk. Tegen het einde worden alle losse eindje aan elkaar geknoopt en alles valt op zijn plek, precies zoals ik van een feelgoodroman verwacht.
Kortom: een echte feelgoodroman met liefde, geheimen en een super schattige teckel.

‘’Een echte feelgoodroman met liefde, geheimen en een super schattige teckel.’’ - ****

Meer recensies van Kimberly