Goed, maar problematisch

Lailatski 17 augustus 2020
One flew over the cuckoo's nest (ik las de Engelse versie) is na een rommelig begin (ongeveer de eerste 50 pagina's)een goed geschreven en meeslepend boek. De personages en het plot zitten goed in elkaar en zijn verrassend. Hetzelfde geldt voor de vertelstijl. Het hele boek wordt geschreven vanuit het perspectief van Chief, iemand die al lange tijd op de zaal van Big Nurse verblijft en dus ook de nodige problemen met zich meedraagt. Een intrigerende hoek om het verhaal uit te vertellen. Ik zou iedereen dit boek aanraden. Er is alleen één maar. En dat is helaas een hele grote,

Dit boek gaat niet over de misstanden in de psychiatrische zorg in de jaren 50-60. Het hele verhaal is geboetseerd om iets heel anders te verkondigen, namelijk dat vrouwen in rollen met macht slecht zijn, in het bijzonder voor mannen. Dit sluimert al vanaf het begin door het boek, maar wordt pas echt duidelijk bij het einde. Lange tijd schaarde ik het, net als de racistische stereotypen en uitingen, onder het kopje 'het boek komt uit begin jaren 60, opvattingen waren toen anders', maar nu ik het heb uitgelezen gaat die vlieger niet meer op. Alles in dit boek is gevormd om die boodschap te ondersteunen. De mannen in de inrichting zijn "gecastreerd" en hebben hun mannelijkheid verloren door de matriarchische macht (het boek zijn woorden). Ze worden uiteindelijk "genezen" door een echte mannelijke man die zich niet zomaar door een vrouw laat onderdrukken. Wat de schrijver wil duidelijk maken met dit verhaal is onmiskenbaar.

Er zijn nog genoeg andere zaken die wijzen naar deze boodschap, het bedekken van een enorme boezem zodat mannen er niet van kunnen genieten is daar een mooi voorbeeld van, maar die ga ik niet allemaal uiteenzetten. Ik ben niet tegen dit boek, helemaal niet zelfs. Ik ben het simpelweg zeer oneens met de schrijver. Het is erg jammer dat dit boek zo doordrenkt is met zijn misogyne mening, want het heeft wat echt een goed geschreven en doordacht boek is (vandaar de drie sterren), volledig voor mij verpest.

Meer recensies van Lailatski