Grote ideeën

Lailatski 05 juni 2021
Het is lastig om over dit boek een recensie te schrijven. Er komt zo enorm veel aan de orde. Het is goed doordacht, interessant en origineel. De schrijfstijl is prima en er is altijd iets gaande. Helaas schuilde voor mij daar ook de valkuil. Het is zo druk met thema's bespreken dat er weinig sprake is van een hoofdplot. De eindeloze reeks subplots - en diens consequentieloze climaxen - maken het boek saai.

Graag zou ik veel positiever zijn over dit boek. Op zoveel vlakken is het goed en interessant en origineel. En het is overduidelijk dat er goed over na is gedacht. De schrijver heeft enorm veel werk besteed aan het opzetten van de werelden. Het voelt echt. Als ik alleen daarop een waardering kon geven waren het vier sterren.

Maar daar staat tegenover dat ik het voor leeservaring net aan twee sterren geef. Vanaf het eerste subplot, zo rond een kwart, was mijn leesplezier tanende. De planeetverhaallijn boeide mij weinig, maar toen het duidelijk werd dat de twee verhaallijnen op dat punt elkaar nog niet zouden kruisen, werd ik wanhopig. Waar gaat de rest van het boek dan over? De personages zijn functioneel, maar hebben niet de focus. Het plot is vrij vaag. Wat dan? Tja, de thema's en ideeën die de schrijver graag wilde bespreken.

Zaken als religie, seksegelijkheid, onsterfelijkheid, het "heiligt het doel de middelen" vraagstuk en nog vele andere onderwerpen komen aan bod. Hartstikke boeiend, natuurlijk, zeker in de setting van het boek. Maar de schrijver heeft er alleen weinig nieuws over te melden. De wereld wereld wordt gevormd om zijn boodschap kracht bij te brengen in plaats van de wereld een nieuw licht te laten schijnen op de vraagstukken. Er komt een subplot die een thema bespreekt, het subplot eindigt met het overbrengen van de boodschap van de schrijver en we hebben het er niet meer over. Oftewel, net als het interessant wordt, zowel thematisch als voor het plot, gaan we door naar het volgende Grote Idee. De kronkels die het plot moet nemen om die sprong goed te praten, zijn zo teleurstellend en slecht dat mijn leesplezier rond de helft van het boek helemaal weg was en ik het boek heb uitgelezen omdat ik het uit wilde hebben.

Als ik kijk naar de meningen van andere lezers denk ik dat dit boek niet helemaal voor mij was. Ik vind worldbuilding en het behandelen van thema's in een verhaal leuk, maar duidelijk niet in de mate van dit boek. Voor mij ontbrak er een plot en (hoofd)personages met een actieve houding. Ik kan het zeker aanraden, maar zal het zelf niet nogmaals lezen.

Meer recensies van Lailatski