Ouderwetse fantasy

Lailatski 06 juli 2021
Ik geef dit boek vier sterren omdat drie-en-een-half niet kan. De brief voor de koning is een prima boek voor kinderen vanaf een jaar of tien. Het zit vol avontuur, mooie boodschappen en leest redelijk weg. Voor de oudere (fantasy)lezer is er, helaas, wat minder te halen.

Een verhaal over een ridder-in-spe die de regels breekt om iemand te helpen en daardoor verzeild raakt in een gevaarlijk avontuur, spreekt enorm tot de verbeelding. Tiuri is alles wat je als kind van een aspirant-ridder verwacht; moedig, dapper, eerlijk, trouw en vaardig. Zijn reis zit vol bijzondere gebeurtenissen, fraaie personages en gevaar. Het spreekt tot de verbeelding in diens simpelheid. Avontuurlijk ingestelde kinderen zullen het verslinden.

Voor de meer belezen lezer ligt precies in die dingen de valkuil. Omdat er al flink wat jaren zijn verstreken sinds het boek werd geschreven, is het weinig origineel, braaf en oppervlakkig geworden. Daarnaast is het simpelweg té lang en wat amateuristisch geschreven. Het boek was beter geweest als er passages waren geschrapt, vooral in het midden waar alle obstakels overbodig aan beginnen te voelen. Ook is het einde vééls te lang, ondanks het mooie sentiment. Verder is het taalgebruik ouderwets, meer dan je verwacht van een boek uit de jaren zestig. Qua personages wordt de invulling van hun karakter vooral aan de verbeelding overgelaten - iets dat in nieuwerwetse boeken veel meer wordt ingevuld. De tijd en de verbetering/standaardisering in de kwaliteit van plot, personage en schrijfstijl, heeft dit boek geen goed gedaan.

Tijdens het lezen ervoer ik vooral de spijt dat ik dit boek links heb laten liggen toen ik de kans kreeg het te lezen als kind. Ik had het destijds veel leuker gevonden dan dat ik het nu vond. Het verhaal is leuk en, vooral in het begin, spannend. Daarna wordt het wat repetitief en voorspelbaar. Meermaals mijmerde ik of het boek beter zou worden (vooral voor de volwassen lezer) als het met de hedendaagse standaarden zou worden herschreven (blasfemisch, ik weet het). Er zit veel goeds in dit boek, maar ik ben bang dat die met de jaren steeds verder eroderen.

Meer recensies van Lailatski