Teleurstellend

Lailatski 09 augustus 2021
Dit boek beloofde een sprookjesachtig verhaal te worden in de Russische wildernis. Niks geen Westerse sprookjes, maar Russische folklore speelt de hoofdrol. De brute schoonheid van de Siberische seizoenen is het perfecte decor om in weg te dromen. Alle seinen stonden op groen voor een nieuw favoriet boek, maar helaas. Dit boek is magisch noch sprookjesachtig.

De grote pluspunten van dit boek zijn de setting en de schrijfstijl. De Siberische wildernis en de Russische folklore voelen echt. De zomer is fantastisch, de winter lang en koud. Je gelooft dat er een creatuur waakt over het huis, en eentje over de paarden en het badhuis. Natuurlijk is winter een persoon. In dit boek twijfel je er niet aan. Dat komt door de manier waarop het is geschreven. Ondanks de vele personages en diens vele namen, leest het makkelijk weg. In weinig woorden weet de schrijfster de wereld echt te maken. Soms in té weinig woorden, want sommige omschrijvingen staan er - vlakbij elkaar - meermaals in. Een schoonheidsfoutje, want verder valt er over de schrijfstijl en setting niks te klagen.

Waar dit boek voor mij uitdraaide op een teleurstelling is het plot. De personages zijn ook niet bepaald je-van-het, maar ook niet slecht. Ze zijn cliché, maar dat viel te verwachten in een boek dat een sprookje wil zijn. Het plot is helaas ook cliché, en niet op een sprookjesmanier. Nee, dit boek is grotendeels een historische roman over een aristocratisch meisje dat te "wild" is (lees: jongensachtig). Omdat dit boek een sprookje wil zijn, is de politieke intrige die daarbij hoort niet goed genoeg om boeiend te zijn. Daar gaat het boek immers uiteindelijk niet over. Nee, dat gaat over magie, fabelwezens en het grote kwaad dat loert in het bos. Of eigenlijk, daar wíl het boek over gaan, maar dat gebeurt pas na het 3/4 punt. En dan is het al te laat. Er wordt nog wat geinfodumpt om het fantasy-achtige einde geloofwaardig te maken, maar het is niet goed genoeg. Zeker omdat het einde slecht is. Ik kon niet helpen te denken dat de conclusie al veel eerder in het boek had kunnen gebeuren omdat er geen opbouw voor was. Dat had mij een hoop tijd gescheeld in ieder geval.

Dit boek deed mij erg denken aan Ontworteld van Naomi Novak. Het heeft een vergelijkbare setting, hoofdpersoon, tropes en valkuilen. De Russische setting spreekt in beide tot de verbeelding en ook delen de boeken een fijne schrijfstijl. Toch is Ontworteld beter (ondanks de problemen die ik met dat boek heb), omdat daar daadwerkelijk iets gebeurd. In dit boek zat te weinig magie om te vermaken.

Meer recensies van Lailatski