Lees dit niet

Lailatski 04 januari 2021
Dit is geen boek, maar het script van een toneelstuk. Daardoor valt er weinig tot niks te zeggen over bijvoorbeeld schrijfstijl of hoe spanning wordt opgebouwd. Het zijn vooral dialogen en wat grove omschrijvingen van wat er gebeurt op het toneel. Wat valt er dan wel te recenseren? Plot en personages, en die zijn erbarmelijk.

Laten we bij het plot beginnen. Het interessante begin wordt snel achtergelaten voor sprongen in de tijd die alle potentieel boeiende situaties overslaan. Nee, we moeten zo snel mogelijk naar het echte plot. Het plot dat zo vergezocht en tranenopwekkend stupide is, dat je je afvraagt of J.K. Rowling dit echt bij het Harry Potter verhaal wilde hebben. Nog meer tijdreizen? Alternatieve tijdlijnen? Geheime kinderen? Opoes die in killerrobots veranderen? Ik kon het niet geloven toen ik het las. Het leek in de verste verte niet op de zorgvuldig opgezette plots van de originele boeken. Een net beginnende fanfic schrijver kan betere en originelere dingen verzinnen. Dit is gewoon slecht.

En dan de personages. Wederom beginnen die prima, vooral de nieuwe. Doordat de meeste uitleg over personages in dialoog staat, komen ze soms wat geforceerd over, maar dat viel te verwachten. De oude generatie zijn helaas karikaturen van zichzelf en moeten vrij duidelijk bepaalde dingen doen om het plot nog slechter te maken. Vooral Harry is hier het slachtoffer van, maar ook Hermelien moet ondanks haar intelligentie toch haar domme kant laten zien. De focus van het verhaal ligt echter bij de kinderen en het centrale paar is redelijk. Ook hier komt het een en ander geforceerd over, vooral hun persoonlijke problemen, maar dat komt doordat alles in de dialogen verteld moet worden. Toch lijden zij ook aan geforceerde stupiditeit wat met de pagina ergerlijker wordt. Ook had ik het hele boek lang het idee dat ze een stelletje gingen worden, de dingen die gezegd werden en hoe ze zich gedroegen zou in andere boeken gebruikt worden voor dat doel, maar dat worden ze niet. Daardoor had ik last van whiplash, zeker aan het einde. Desalniettemin schaadde dat mijn beoordeling van de personages niet. Dat had al het geforceerde gestuntel en de karikaturale gedragingen van de voorgaande pagina's al gedaan.

Kortom, dit boek is een puinbak die het lezen niet waard is. Het heeft niks met de originele boeken te maken. De kwaliteit is te laag en het plot té idioot. Het is niet voor te stellen dat dit volgens Rowling deel uitmaakt van het Harry Potter verhaal. Er gebeuren zoveel dingen die personages, plotpunten en thema's uit die boeken onderuit schoppen en bederven, het is zowat pijnlijk. Het enige pluspunt dat dit boek heeft, is dat het zó slecht is dat het niet serieus te nemen is en dus dat je het makkelijk links kan laten liggen.

Meer recensies van Lailatski