Rommelig begin

Lailatski 29 december 2020
Dit boek wijkt af van Stephen Frys andere hervertellingen van Griekse mythologie; Helden en Mythos, in dat het één verhaal betreft. Het boek begint ver voor het beleg van Troje, bespreekt de aanloop en natuurlijk ook de oorlog zelf. In deze aanpak schuilt zowel de grootste pluspunt als minpunt.

Als iemand met een gefragmenteerde kennis over Griekse mythologie en het beleg van Troje, en daarnaast ook nog een talent om namen vrijwel direct na het lezen te vergeten, was het begin van Troje lastig. Er zijn nogal wat personages die geïntroduceerd moeten worden in de eerste tachtig pagina's en de manier waarop Stephen Fry dat doet is niet optimaal. In plaats van de verschillende individuen stuk voor stuk te bespreken, heeft hij ervoor gekozen om ze tegelijkertijd en dus door elkaar te introduceren. Het verhaal springt heen en weer tussen de locaties en de personen. Ik heb mijn uiterste best gedaan, maar ik was op een gegeven moment de draad kwijt en besloot alleen te focussen op de personages waarvan ik wist dat ze een grote rol gingen spelen (Paris, Helena, Hector, Ajax, Achilleus e.d.). Gelukkig had Fry zelf ook door dat hij zich soms iets te ver te buiten ging aan het verhaal volproppen met personen en kleine verhaaltjes. Er staan een aantal "hou nog even vol, lezer" in de tekst of in de voetnoten. Hoewel dit natuurlijk erg lollig is, had ik liever gehad dat het niet nodig was geweest.

Na de worsteling van het begin komt het verhaal op stoom. Eerdere ergernissen, vooral in Helden, dat Stephen Fry het einde van een verhaal verklapt en daardoor elke impact die de climax zou kunnen hebben wegneemt, steken hier niet de kop op. Het verhaal wordt lineair verteld zonder al te veel tussenkomst van de schrijver. De voetnoten voegen leuke weetjes toe of herinneringen aan wie iemand ook weer was (dank u erkentelijk). Ook verwijzen ze terug naar de vorige boeken voor wie meer informatie wil. De schrijfstijl van het verhaal is netjes en goed te volgen. Door de weinige interrupties van Fry is het meer een roman op sommige plekken dan een hervertelling. Zeker tegen het einde is dat erg fijn. Het begin had van mij ook zo mogen zijn.

Als laatste heeft het boek nog een korte inkijk in wat de daadwerkelijke geschiedenis van het conflict kan zijn. Het had van mij langer gemogen, maar was desalniettemin interessant. De foto's voegen niet heel veel toe (en bevatten spoilers), maar zijn wel van goede kwaliteit.

Al met al een mooi compleet verhaal dat na een hobbelig begin goed op gang komt.

Meer recensies van Lailatski