Interessante thematiek zorgt voor iets extra's

Laura 07 december 2019
Je mag honderd woorden per dag spreken. Eén woord meer en je krijgt een stroomstoot van duizend volt. Welkom in het nieuwe Amerika. Dr. Jean McClellan brengt haar tijd in stilte door. Ze heeft een teller om haar pols die elk woord bijhoudt dat ze spreekt. Ieder woord boven de honderd zorgt voor een krachtige stroomstoot. En dat is niet de enige maatregel die de nieuwe regering heeft opgelegd.
Wie zich niet aan de regels houdt, wordt weggevoerd naar een heropvoedingskamp en komt nooit meer terug. Dan staan er ineens twee mannen op de stoep. Voordat Jean het zwijgen werd opgelegd, was ze een begenadigd wetenschapper en nu is haar kennis hard nodig. De mannen doen Jean een aanbod dat ze niet kan weigeren: ze mag weer ongelimiteerd praten. Maar tegen welke prijs?

Ik vond dit een erg interessant boek, vooral door de thematiek. Vanaf hoofdstuk 1 zat ik er direct in, je kan je fantasie hier helemaal op loslaten. Het verhaal was in mijn ogen een echte pageturner. Ik wilde blijven lezen en ben gisteren dan ook tot laat wakker gebleven om hem uit te lezen. Er waren een aantal punten in het boek die ik minder sterk vond en het einde was wat gehaast, maar verder vond ik dit een topboek. Voor liefhebers van de populaire dystopische boeken.

Meer recensies van Laura