Rijk, groots, fantastisch

Laurie 25 februari 2024
Eindelijk was het dan zover, na twee jaar wachten verscheen het derde en tevens laatste deel in de "Crescent City" serie van Sarah J. Maas. Na de cliffhanger in Huis van lucht & adem was ik heel benieuwd hoe het verhaal zich verder zou ontwikkelen. Ik hoopte antwoorden te krijgen op openstaande vragen en ik hoopte ook dat alles op z’n pootjes terecht zou komen. Mijn verwachtingen werden meer dan waargemaakt, want wat heb ik genoten! Let op: deze recensie kan spoilers bevatten van de eerdere delen in deze serie, maar ook van Hof van zilveren vlammen. Begin daarom pas aan dit boek als je Hof van zilveren vlammen hebt gelezen.

Om te zeggen dat mijn verwachtingen hoge spannen waren, is een understatement. Ik weet dat deze auteur kwaliteit levert en ze is daarom ook niet voor niets een van mijn favoriete auteurs van wie ik automatisch alle boeken koop. Het liefst nog dubbel, in het Nederlands en in het Engels. Mijn Engelse versie was er eerder, dus nu heb ik deze gelezen. Of nou ja, geluisterd. Ik verwachtte dit deel antwoorden te krijgen op de vragen waarmee ik na het vorige deel was blijven zitten. Ook verwachtte ik veel actie, al helemaal naar de gebeurtenissen in de laatste hoofdstukken. Tenslotte verwachtte ik ook wel weer wat spice, en ook dit kreeg ik. Soms is het gewoon fijn om te weten wat je kunt verwachten en dat je dat dan ook krijgt.

Na de gebeurtenissen uit het vorige boek zijn Bryce en Hunt gescheiden van elkaar. De hele groep is eigenlijk opgesplitst. Dit zorgt ervoor dat je heel veel stukjes van de puzzel krijgt Die uiteindelijk allemaal in elkaar blijken te passen. Dit zorgt er ook voor dat alle personages zich op hun eigen manier ontwikkelen. De een doet dat sneller dan de ander, maar dat ze zowel op individueel vlak als in een groep ontwikkelen is duidelijk. Bryce is vooral heel erg aan het twijfelen of ze degene wil zijn die ze nu aan het worden is. Dit speelt eigenlijk bij alle personages wel een beetje, iedereen zit met zichzelf in de knoop en weet gewoon niet zo goed waar zijn/haar/hun plaats is. Ook zien we twee oude bekenden uit een andere wereld terug, en dit zijn twee personages waarvan ik het niet helemaal aan zag komen. Toch was dit wel heel erg fijn, want je kunt nu ook zien dat zij zij gegroeid. Ook moet ik Lidia even benoemen, want dit is een personage dat uit de schaduw is gestapt. In het vorige boek hadden we al een beetje in de gaten gekregen dat zij niet helemaal is wie ze lijkt te zijn. Nu werd alles duidelijk en kwamen haar ware motieven naar boven. Zij is eigenlijk geen hoofdpersoon, maar toch heeft zij de grootste groei doorgemaakt van de hele serie. Nogmaals, alle personages zijn interessant en goed uitgewerkt, maar nu steelt Lidia Servos de show.

Ondanks dat dit een dikke pil is, is deze wel vlot geschreven. Ik vond het erg moeilijk het boek weg te leggen, van begin tot eind zat ik helemaal in het verhaal. Dat heb ik altijd wel met boeken van deze auteur en dat is prettig. De perspectiefwisselingen werken hier ook weer goed, zeker omdat de personages vaak van elkaar gescheiden zijn en ze in groepen opsplitsen. Door het continu wisselen van perspectief Krijg je alle informatie die je nodig hebt om de puzzel te leggen en krijg je ook een mooi overzicht van alle gebeurtenissen. Ik had hier helemaal geen moeite mee, ook niet met het feit dat er meerdere keren van perspectief wordt gewisseld in een hoofdstuk. Het houdt je juist nieuwsgierig en dat vind ik fijn.

Toegegeven, toen het eerste boek in deze serie verscheen wist ik echt niet waar het heen zou gaan. Huis van Aarde & Bloed bevatte zo ongelooflijk veel informatie waardoor het verhaal moeilijk op gang kwam. Na het lezen van dit derde deel begrijp ik waarom deze enorme infodump nodig is, want nu zie je pas hoe alles in elkaar steekt. Het blijkt dat het verhaal zo ontzettend goed is opgebouwd Waardoor het erg complex is. Alles grijpt terug op zaken uit het eerste boek en nu krijgen we pas echt antwoorden. Dan blijkt Danika een veel grotere rol te spelen dan je van tevoren zou denken. Het verhaal is groots, net zoals de wereld. In dit deel gaan we vaker reizen en zijn we eigenlijk amper in Crescent City zelf. Ook dit is goed uitgewerkt. Alles wat in dit boek gebeurt is logisch en heeft met elkaar te maken. Hierdoor was ik van begin tot eind geïntrigeerd.

Het moge duidelijk zijn dat ik enorm heb genoten van Huis van vuur en schaduw van Sarah J. Maas. De personages zijn goed uitgewerkt, het verhaal zit steengoed in elkaar en de schrijfstijl is prettig. Wat wil je nog meer? Deze auteur weet hoe ze kwaliteit moet leveren en ik vind het fantastisch. Er zit wel wat spice in, maar het valt mee als je het met aan aantal van haar andere boeken vergelijkt. Ik ben wel heel benieuwd naar wat het volgende werk van Maas wordt, want het einde van dit boek biedt ruimte voor nog meer verhalen in deze wereld.

Meer recensies van Laurie