Op de vlucht/redders in nood

leentje4trixie 19 september 2022
De kinderen van villa Emma-Ivan Sciapeconi

Een waargebeurd verhaal over moed,veerkracht en menselijkheid.

Ivan Sciapeconi is basisschool docent en schreef eerder kinderboeken als lid van bestuur van foundation Villa Emma had hij toegang tot het volledige archief zo kon hij de informatie gebruiken voor dit verhaal over de 2de W. O .

1942 Natan 15j stapt samen met 40 andere kinderen in een klein Italiaans dorpje Nonantola genaamd uit de trein.
Ze zijn op de vlucht voor de Nazi's en na een lange tocht stranden ze in Villa Emma.
Het ergste lijkt voorbij maar Natan is er niet gerust in het noodlot slaat dan ook toe de Nazi's trekken het dorp in maar de inwoners staan klaar om Natan en de kinderen te helpen.

De auteur heeft de titel eenvoudig gehouden. De villa noemt Villa Emma en dus is de titel De kinderen van Villa Emma het dekt de volle lading van het verhaal.

In acht genomen dat de auteur hele ladingen dossiers en dagboeken kon gebruiken voor dit verhaal en hij het realistisch en echt wilde houden zoals het destijds is gebeurt maakt dat dit verhaal gewaardeerd moet worden.
Het is dan ook een mooi verhaal je moet bij de les blijven en aandachtig met oog voor details lezen want hij duikt in de tijd.

Ik vind het een fijne schrijfstijl hebben Natan verteld ons zijn verhaal wat maakt dat je je verbonden voelt.
Direct vanaf de eerste blz reisde ik met hun mee en bij aankomst in de villa zag ik het vuil in het rond dwarrelen het stof zat precies in mijn neus.
Maar......mijn verwachtingen waren hoog gespannen en blijkbaar wat te hoog gegrepen.
De spanning bleef zwak , matig.....
Waarschijnlijk deels omdat de auteur zich aan de feiten hield die bekend waren.
Mijn verwachtte spanning bleef dus uit maar.....het verhaal is het zeker waard om gelezen te worden alleen al door het feit dat het waargebeurd is en het al erg genoeg was wat ze wel moesten doormaken.

Het verhaal bevat ook grappige details over personages en hun capriolen.
Over hoe dikwijls iemand lacht om een grap of in welke taal je boos bent.
Wat maakt dat het verhaal ,een extra boost krijgt en wat menselijker oogt.

Geen ellenlange hoofdstukken of moeilijke woorden neen een verhaal over W.O 2 over haat over joden en Nazi's over menselijk lijden over onrust en over de onverwachte maar menselijke hulp uit onverwachte hoek.

Wil je alles weten over Natan , zijn ouders , Oom Herman de 40kinderen en hun begeleiders lees dan De kinderen van Villa Emma.

Meer recensies van leentje4trixie