Is de dood het einde of leef je eeuwig verder?

Als je ademhaling stopt- Christine Geysen

Als je ademhaling stopt is het eerste deel van de als je sterft trilogie.
Het is een YA voor een veellezer zoals ik is dit dan een boek dat vlot leest.
Het is ook een genre wat toch buiten mijn comfort ligt. Als lezer van het thriller genre heb ik ze dan ook nog hoe gruwelijker hoe liever.
Christine is er in geslaagd om er toch genoeg spanning in te brengen en dat maakte dat dit verhaal 4**** kreeg.

Korte inhoud:Helia is 17 jaar en kan bij iedereen de sterfdatum zien.Maar is dat wel een gave waar je blij om moet zijn?
Haar oma weet meer maar zweeg al die tijd.

Helia kan dus sterfdatums zien bij iedereen ook bij haar pa , bij zichzelf echt bij iedereen.
Het beheerst heel haar leven en niet in positieve zin.

De schrijfstijl is heerlijk om te lezen. Gemakkelijke woorden korte zinnen / hoofdstukken.
Sympathieke en minder sympathieke personages.
Als je ademhaling stopt vertelt het leven van alle dag van Helia en haar leeftijdsgenoten.
Hoe ze als elke andere tiener naar school gaat en de dagdagelijkse dingen beleefd zoals verliefd worden en problemen met je pa of nog erger met je oma.
Maar bij Helia komt daar nog de gave bij dat ze de sterfdatums ziet bij iedere persoon die dicht genoeg in haar buurt komt. Bij de ene is die sterfdag nog ver weg bij een andere heel kort bij.
Als het dan nog iemand is die je goed kent word deze gave een nachtmerrie.
Kan Helia sommige redden of is er niets aan te doen.
Haar oma verteld onder druk meer over haar gave maar het is niets waar je blij van word.
Vanaf de eerste pagina pakt het verhaal je mee enerzijds door de spanning en anderzijds door de vraag wie sterft er,hoe,kan er toch iets veranderen en voor wie?
Christine heeft me op het einde van deel 1 verrast met welke wending het verhaal maakt.
Ik ben benieuwd wat er verder nog allemaal gaat gebeuren.
Op het einde van deel 1 verlang je al naar deel2 want het verhaal stopt met een enorme cliffhanger waar je meer van wil weten.
Gelukkig voor ons is de volledige trilogie al verkrijgbaar en kan je direct door naar deel 2.

Meer recensies van leentje4trixie