Het leven van Sally Horner

leentje4trixie 04 december 2019
T. Greenwood
T. Greenwood woont met haar gezin in Californië. De verdwijning van Sally Horner is het eerste boek van haar hand dat in het Nederlands verschijnt. Ze heeft het ware verhaal van Sally Horner gefictionaliseerd en vertelt het vanuit meerdere perspectieven, wat het boek veel vaart en diepgang geeft.
Ze is in Vermont, Verenigde staten geboren in 1969.

Natuurlijk weten behalve Sally en Frank niemand wat er is gebeurd na de ontvoering en tijdens de hele vlucht.
Dit is dus geen waargebeurd misdaadverhaal in de traditionele zin maar dat was ook nooit Greenwoods bedoeling.
Hoewel ze zich heeft geconcentreerd op Sally's ontvoering is dit boek de fictieve weergave van de jaren dat Sally in de handen was van Frank en de impact dat het op Sally had.Een Impact niet alleen op Sally maar ook op zij die achter bleven en ook op de personen die ze onderweg hebben ontmoet.
Hoewel gebeurtenissen en plaatsen overeenstemmen met de werkelijkheid zijn de personages en hun innerlijk leven verzonnen.
Ik heb onderzoek gedaan naar Sally's beproevingen maar heb mijn fantasy gebruikt voor wat ze allemaal moest doorstaan.
Ik heb me vrijheden veroorloofd voor personages enkele zijn fictief en het plot .

Door het verhaal van Sally Horner te verwerken in fictie, doet Greenwood recht aan de geschiedenis en aan Sally zelf.

New Jersey 1948.De 11 jarige Sally probeert aansluiting te vinden tot een selecte vriendengroep.
Om erbij te mogen horen moet ze iets stelen in een winkelcentra.
De 52 jarige Frank La Salle ziet dit gebeuren en doet zich voor als FBI agent.
Hij zegt Sally dat hij haar wil helpen,tenzij ze doet wat hij zegt komt het goed in het andere geval zal ze gearresteerd worden.
Bang als Sally is dat alles uitkomt en haar moeder alles te weten komt stemt ze in dit is het begin van een nachtmerrie die twee jaar zal duren.
Om uit handen van de politie te blijven doorkruisen ze heel het land.
Sally word misbruikt door Frank en zo door hem geïntimideerd dat ze tegen iedereen die hun pad kruist liegt.
Tot ze zo bang voor haar leven word en voor hem en toch iemand in vertrouwen neemt.
Onbegrijpelijk dat Frank zolang uit de handen van de politie weet te blijven.

Greenwood heeft de ideale manier gevonden om ficie en non fictie met elkaar te verweven tot een spannend verhaal.
Ze hanteert een fijne schrijfstijl en weet het spannend te houden.
Als moeder denk je de hele tijd dit wil ik nooit meemaken.
Er is geen overdaad aan personages,ze worden goed onderbouwd en niemand is overbodig.
Fijn aan dit hele verhaal is het nawoord waarin de auteur uitlegt wat fictie of non fictie is.
Het plot is ook goed uitgewerkt je komt nog wat te weten wat en hoe na de ontvoeringszaak.
Van het plot op zich moet ik nog even bekomen dat had ik niet zien aankomen.
Ik vond het een geweldig verhaal om te lezen.
Hoe gruwelijk ook Greenwood heeft dit goed gedaan.

Meer recensies van leentje4trixie