Een debuut waarbij de schrijfster ervaring opdoet

leesbeestje123 26 april 2024
Ik mocht Anja haar debuut recenseren en gaf haar enkele werkpuntjes mee die de reden zijn waarom ik het boek slechts 1 ster geef.

Om het kort samen te vatten kan ik zeggen dat het boek een sterke inleiding heeft en dat die mijn nieuwsgierigheid prikkelde... Het lijkt erop dat je een dagboek opent waarbij er duistere zaken naar boven komen! Het verhaal wordt verteld vanuit Thomas, die een vlog bij houdt over bordspellen maar zodra hij gestalkt wordt ook zijn beproevingen wil delen.

Ik zie het als een soort verwerkingsproces om, met hetgeen hem overkomen is, om te kunnen gaan. Zo wordt hij ontvoerd en gemarteld maar welke redenen hiervoor zijn, blijven lang onduidelijk.

Het is mij niet steeds duidelijk wanneer de dagboekvorm ophoudt en wanneer de realiteit zich afspeelt. Het loopt in elkaar over en ik had liever een duidelijke afbakening gezien.

Het verhaal mist samenhang doordat Anja over bepaalde zaken onvoldoende heeft nagedacht; zowel qua politie optreden als tijdens de revalidatie. Voor mij had dit een kortverhaal mogen zijn waarbij het verhaal eindigde bij het ontwaken van Thomas uit coma. De spanning is vanaf dat punt voorbij.

Ook mis ik bepaalde details in de schrijfstijl; het is geen verhalende schrijfstijl maar er wordt veel via dialoog omschreven. De politieagenten worden als 1 en 2 neergezet. Welk geslacht hebben ze, wat is hun leeftijd, gelaatsuitdrukking, kledingstijl? Zo krijgt het karakter meer vorm. Ook over Thomas is weinig geweten.

Ik raad Anja aan om bij een volgend script extra begeleiding in te schakelen! Ik voel dat er meer schrijfervaring nodig is om er daadwerkelijk een goed aansluitend geheel van te maken, waarbij de lezer zijn nieuwsgierigheid onder hoogspanning blijft.

Ze is inmiddels aan een tweede boek begonnen en ik ben heel benieuwd of ze de werkpuntjes in dit verhaal kan toepassen!

Meer recensies van leesbeestje123