Absolute aanrader!!

leesbeestje123 26 april 2024
Dit verhaal wordt verteld vanuit een dubbel perspectief en geeft een inkijkje in het leven van Rolf, een Duitse soldaat die niet achter het nazi-regime staat maar moet kiezen tussen orders opvolgen of de dood. Anderzijds heb je Hannah, een joodse vrouw die de gruwelheden in het concentratiekamp tracht te overleven, hoe onrechtvaardig en hard het ook is.

Hannah krijgt 'promotie' en wordt geselecteerd om zieken en gewonden te verplegen. Tegen haar wil in beslist zij vanaf dan regelmatig over dood of leven, en wordt zij getraumatiseerd door de experimenten van de kamparts op tweelingen.

Door een blik ontmoeten Hannah en Rolf elkaar en merkt Hannah de goedheid in zijn ogen op. Ondanks dat ze vijanden zijn, zoeken ze elkaar op maar wat ze doen, is levensgevaarlijk. Kunnen ze deze gruwel samen overleven? Want verraad en de dood loert op elke hoek...

Wauw. Ik heb zelden zo een beklijvend verhaal gelezen. Marieke goochelt met woorden om de rijke gevoelswereld en gedachten van de karakters te schetsen. De onmogelijkheid van de situatie, de ruwheid, oprechtheid, het verlangen en de overlevingsdrang. Alle facetten komen aan bod en wat is Hannah een moedige dame in haar strijd voor rechtvaardigheid!

Een verhaal dat je laat voelen dat elk intiem momentje van samenhorigheid het risico op de dood waard is, wanneer je toch niets meer te verliezen hebt.

Meer recensies van leesbeestje123