Prettig om te lezen

Ontspoord, Saeed Ajaib

•Privédetective Rehza Khan werkt hier en daar aan kleine simpele klusjes om zijn overmatig alcoholgebruik te kunnen bekostigen. Wanneer de vermogende mevrouw Vermeersch bij Khan aanklopt en hem een mooi bedrag biedt om haar vermiste nichtje te laten opsporen, neemt Khan deze klus toch maar aan zodat hij oa zijn achterstallige huur kan betalen.

Al snel leert Khan dat de klus een stuk ingewikkelder is dan aangenomen en niets is wat het lijkt in dit onderzoek.

•De alleenstaande ex-politieagent Rehza Khan woont in een achterbuurt genaamd De Kloof. Dat dit een slechte wijk is (in welke stad is onbekend) wordt net iets te vaak benadrukt.

Rehza heeft veel verdriet om zijn  dochtertje Nora die uit zijn leven is. Lange tijd is het in het boek onduidelijk wat er met het meisje is gebeurd (dit had van mij geen mysterie hoeven te zijn).

De schrijfwijze van Ajaib is prettig. Doordat je af en toe de gedachten van Rehza leest, leer je de hoofdpersoon beter kennen, al gaat dit wel vaak over de alcohol verslaving.

Het verhaal is niet heel spannend, maar er gebeurd genoeg.

De cliffhanger is er zeker één die maakt dat  je deel twee van deze serie ook wilt lezen.

De manier van schrijven doet me denken aan de Baantjer boeken, wat een compliment is! Het boek is opgedeeld in 26 korte hoofdstukken.

Meer recensies van Letterslezen (Suzanna)