Fijn te lezen scandi

Ver weg van iedereen ligt in het noorden van IJsland het plaatsje Ísafjörður. De woon- en werkplaats van de 37 jarige rechercheur Hildur Rúnarsdóttir. Haar partner in crime wordt de stagiair Jakob, een breiende Fin die zijn baan als docentbiologie heeft opgezegd!
Na een lawine wordt het lichaam van Jón gevonden, een wat oudere man die bij de politie bekend staat om zijn pedofiele neigingen. Het is meteen duidelijk dat de lawine niet de doodsoorzaak is.. En al snel volgen er meer doden. Het rechercheteam vermoedt 1 dader, maar wat is het motief? En hebben de doden iets gemeen met elkaar?

Het verhaal wordt in afwisselende tijdsperioden verteld. Heden en verleden, maar ook personages wisselen elkaar af.
Het blijft wel overzichtelijk en prettig lezen.

De schrijfwijze vind ik ook prettig: vlot, duidelijk. Satu Rämö woont zelf ook in Ísafjörður, dat merk je zeker aan de levendige manier van de omschrijving van de omgeving. Toch mogen sommige beschrijvingen wel iets minder; alles wordt uitgelegd; hoe een soep gemaakt wordt en smaakt, wat een interval training is, hoe je een deadlift serie doet… (als ik dat echt wil weten zoek ik het wel op. In het verhaal haalt het de vaart eruit).

Meer recensies van Letterslezen (Suzanna)