Tot aan het eind blijft dit boek boeien

□ Schaduwrijk is een Scandinavische thriller van het schrijversduo Kim Faber en Jani Pedersen. Dit is het vierde boek van hun hand en tevens het vierde deel rondom Juncker en Kristiansen.

Schaduwrijk is goed los te lezen, er wordt heel af en toe wel verwezen naar gebeurtenissen uit één van de vorige delen.

Ik vind dit boek prettig lezen door de manier van schrijven, de duidelijke zinsbouw, korte hoofdstukken. Het heeft geen snelle, bloederige en superspannende scènes, maar wel een goed opgebouwd verhaal, waarin genoeg gebeurd. Het boek heeft een goed begin, ik was als lezer meteen wakker,!

“Zijn trommelvliezen scheuren door de detonatie, de luchtdruk duwt hem half op zijn knieën en de enorme hitte verbrandt zijn gezicht.

Dat is op zich allemaal niet levensgevaarlijk,  maar dat geldt wel voor de vijftig kilo zware ijzeren balk die een paar seconden later met een valsnelheid van zeventig kilometer per uur zijn hoofd raakt. “

■    In Denemarken, maar ook in andere Europese landen, wordt een brute aanslag gepleegd op een kolencentrale. Deze worden opgeëist door een groepering die zich Nerthus noemt.

Rond dezelfde tijd wordt Karl Jæger, de zoon van de minister van Klimaat vermoord aangetroffen. Een nekschot.’

Is Karl vermoord omdat hij omgang had binnen het criminele circuit, of wil toch iemand de minister hard raken door zijn zoon te vermoorden.

“’….Karl Christof Jægerwas verslaafd aan cocaïne en volgens zijn moeder was hij bovendien alcoholist. ‘
‘Nou,nou. Zo zie je maar weer.’
‘Heeft hij een strafblad?’
‘Nee, hij is zo zuiver als pas gevallen sneeuw. ‘”

Martin Junker en Kristiansen worden op de zaak gezet.

Junker heeft echter ook zijn persoonlijke problemen waar hij mee moet zien om te gaan.

Tot aan het einde toe blijft het boek boeien.

□  Voor eigen rechter spelen, oog om oog, wraak? Kun je/mag je ervan uitgaan dat een actie een reactie oplevert?

“Er is altijd wel een tekortkoming te vinden die je eigen tekortkoming overtreft. “

Ik heb genoten van dit boek. Ik heb het met plezier gelezen. De plottwists zijn goed, en er zijn er genoeg!

Bedankt HarperCollins voor het recensie exemplaar!

Meer recensies van Letterslezen (Suzanna)