Sapnnend, maar toch...

lien Gautiers 15 februari 2020
Ik mocht voor de Hebban buzz meedoen met het boek “Ongenadig” van Karin Hazendonk. Zij is een Nederlandse auteur.
Thrillers, vooral van Nederlandse vrouwelijke auteurs zijn mijn dada.
Ik had al eerder verschillende recensies van dit boek gelezen en het stond ook op mijn te lezen lijst, vooral omdat de recensies uiteenlopen en ik mijn eigen oordeel wou vellen. Sommigen vonden het boek geweldig, sommigen vonden het niets. De meningen liepen fel uiteen.

Het boek gaat over de hoofdpersonen Anouk en Sven. Zij ontmoeten elkaar op een personeelsfeest. Het gaat allemaal snel, vlinders in de buik, na een paar maanden gaan ze samenwonen maar zowel de lezer als Anouk voelen aan dat er toch dat addertje onder het gras zit.
Sven ergert zich dat Anouk niet graag met hem meekijkt naar zijn lievelingsfilms : bloederige horror.
Anouk heeft een tweelingzus, die aanvankelijk ook gepakt is door de charmes van Sven, maar gaandeweg ook haar twijfels krijgt.
In het begin lijkt het verhaal meer op een romannetje, maar na een derde wordt het spannender en dat werd dan ook wel tijd want aanvankelijk had ik helemaal niet het gevoel van een thriller te lezen maar meer een puberaal verhaaltje.

Na een zogezegd ongeluk in bad, verdooft Sven Anouk en zij wordt wakker maar ze merkt dat het niet haar eigen slaapkamer is.
Gaandeweg komen we meer en meer te weten welke gruwelijke spelletjes Sven met vrouwen speelt. Het blijft niet bij kijken alleen naar horrorfilms... Hij speelt het graag na.

Ik las het boek wel heel graag, vooral omdat het allemaal korte hoofdstukken zijn, die door iemand van de personages verteld worden. Anouk vertelt vanuit de ik-versie. Bij de andere personages wordt verteld vanuit de 3de persoon.
Er komen gruwelijke dingen in voor, maar als lezer moet je vaak je fantasie wat extra gebruikten, het had veel meer mogen uitgediept worden. Ik had liever de pijn wat meer gevoeld.
Soms klopten er dingen niet of ging het te snel, wat niet wegneemt dat ik wou blijven lezen.

Ook Kim, een ex van Sven die één van zijn gruwelijke daden heeft ondergaan, komt aan het woord. Raar genoeg is zij "gelukkig" met wat haar is overkomen, wat me héél onwaarschijnlijk lijkt en ik vind dat haar verhaal er niet erg toe doet. Ik had er veel meer van verwacht en ik dacht ook dat ze in het plot zou zitten, maar dan toch niet.
Het verhaal loopt naar het einde heel voorspelbaar, ik had graag een verrassender plot gehad.

Al bij al las ik het boek graag, het heeft me spannende uurtjes bezorgd, maar er had veel meer kunnen uitkomen. Het verhaal was super, maar stak niet zo goed ineen, er zaten fouten in en sommige dingen of personen werden niet goed uitgewerkt.
Hoe veel gruwel de vrouwen hebben moeten doorstaan, ik kon er niet echt medelijden voor opbrengen en dat betekent toch wel iets.
In dit genre geef ik voor dit boek 3 sterren.

Meer recensies van lien Gautiers