Adembenemend waargebeurd verhaal

lien Gautiers 10 december 2019
Voor de leesclub van #thrillerlezers mocht ik dit prachtige boek lezen, waarvoor mijn dank!

Dit is het derde boek dat ik van auteur Esther Boek heb gelezen. Ik weet al dat ze prachtig en beeldend kan schrijven, al vanaf ik haar eerste boek "Geen kind meer" las. Vorig jaar las ik "De perfecte moeder".
Dit boek "Het leven dat ik kende" maakt me gewoon sprakeloos en het is moeilijk om mooi te verwoorden hoe Esther van dit waargebeurde verhaal een parel heeft gemaakt.
Zij bezit de kunst om pijn, wanhoop, verdriet, verlies, rouw, liefde, angst, woede en alle diep snijdende emoties te verwoorden zoals (bijna) niemand kan. Als lezer voel je zelf al deze stekende gevoelens tot op het bot, tot op je ruggengraat, tot kippenvel.
Het is ook prachtig en beeldend geschreven en als we kunnen kiezen om enkele mooie zinnen te noteren, kunnen we in feite op elke bladzijde wel een zin overschrijven.
Ik kan deze opgesomde zinnen gewoon blijven herlezen en blijvend bij nadenken : "hoe kan iemand dit op deze manier"?
Enkele voorbeelden :

"Samen met zijn vader in één huis wonen is een grotere armoede dan de Spartaanse inrichting van zijn nieuwe onderkomen."
"Zijn vader staat aan de andere kant. Kaarsrecht, alsof zijn lunch die middag slechts uit bezemsteel heeft bestaan."

"Daar waar zijn verzorgingsproducten gebroederlijk naast die van haar stonden, ziet het er nu uit als een melkgebit waaruit de eerste tanden zijn gevallen."

Esther schrijft in deze, op waargebeurde feiten gebaseerde psychologische roman, het verhaal op van hoofdpersoon Roelf, zijn eerste liefde Ellen en later ook Sophie. Wat Roelf en zijn gezin(nen) meemaakt grenst aan het onvoorstelbare. Hoeveel ellende, dramas en verdriet kan een mens aan? Het ergste is dan nog dat er hen zoveel onrecht wordt aangedaan, dat het bijna onmenselijk is om dragen.

Een bijzondere gave welke deze auteur ook heeft, is dat ze zo onpartijdig kan omgaan met daders en slachtoffers en dit dan ook nog zo op papier kan zetten.
Je weet als lezer wel wie goed is, goed wil doen, slecht is, misdaden pleegt, maar Esther velt zelf geen oordelen. Wij kunnen dat als lezer zelf doen.
De lezer is baas over zijn eigen gedachten en gevoelens. Dat is heel bijzonder.
Een meerwaarde is dat aan het einde, Roelf en Sophie zelf aan het woord komen.
Ik ben zo blij dat ik dit boek ook echt in het bezit heb. Dit is een boek om te hebben, om te koesteren.
Mijn oprechte complimenten voor het afleveren van dit boek Esther Boek !
Als laatste wil ik zeggen dat het boek niet enkel prachtig is van inhoud, maar ook van lay-out. Zoals ik eerder al zei : een pareltje.

Vandaag konden we hier op Hebban ons favoriete boek aanduiden van alle boeken die we in 2019 hebben gelezen.
Het was even een moeilijke keuze, omdat ik nog parels heb gelezen, maar heel eerlijk, dit boek springt er toch bovenuit!

Meer recensies van lien Gautiers