Wie heeft wat gedaan?

lien Gautiers 28 november 2019
Ik las het boek Stille Wateren, geschreven door Eva Nagelkerke. Deze auteursnaam staat voor twee zussen, die samen dit boek schreven.
Het boek heeft een heel mooie cover. Wit met daarop gele blinkende tulpen, waarvan er 1 geknakt is. Later weten we de betekenis van deze geknakte bloem.

De ondertitel : "Sophie heeft iets vreselijks gedaan. Of niet?" trok me heel erg aan en dat bleef het ook 316blz. lang doen.
Heeft Sophie werkelijk iets gedaan? zo ja, wat dan? of toch niet?

Het verhaal start in 2018 en springt altijd heen en weer tussen het heden (2018 dus) en 2009 : de periode waarin er iets vreselijks is voorgevallen.
Sophie wordt in 2018, toen was ze 29 jaar, heel kort gehouden door haar ouders. Haar moeder is een zeur en zij laat haar dochter niets toe, haar vader is een soort bewaker die haar van hier naar ginder brengt.
Sophie heeft 10 jaar opgesloten gezeten, we komen pas stilletjes aan te weten waarom dat was en krijgt na haar vrijlating een baantje aangeboden in een bloemenwinkel bij de sympathieke Jacobien.
Sophie heeft in het heden regelmatig een kort en gepland uitje met haar broer Oscar.

Ondanks dat het boek van heden naar verleden springt, is het wel héél goed te lezen. Het is niet echt een thriller maar ik zou het eerder een spannende roman noemen. Er gebeurt heel wat maar je weet niet juist wat er allemaal aan de hand is en waarom Sophie als een kind zo streng wordt behandeld.
Naar het einde toe wordt alles spannender en wil je nu echt wel weten wat er is gebeurd.
Het plot is heel goed uitgewerkt. Stilaan denk je iets te weten, maar toch word je op het verkeerde been gezet, toch niet? toch wel!
Ja, dit boek kon me zeker bekoren en heeft me vele uurtjes leesplezier bezorgd.

Meer recensies van lien Gautiers