Opvolger van Fatale keuzes

lien Gautiers 20 december 2020
Het boek "Geheugenspel" is het vervolg op het debuut "Fatale keuzes" van Nina Verheij.
Ik was door haar eerste boek onmiddellijk fan van haar en haar schrijftalent en ik heb dat boek ook met een dikke 5 sterren beloond toen.
Ik was dus zeer benieuwd wat er in Geheugenspel allemaal zou kunnen gebeuren.

In dit deel is Emily rechercheur bij de politie en nog steeds worstelt ze met de vraag wie haar vader Ben op oudjaar 1998/1999 heeft dood geschoten. Die zaak is nooit opgehelderd en dat blijft knagen aan Emily.
Ondanks het feit dat haar vriend Lucas erg gekant is tegen het opnieuw omgaan met Paul, een voormalige collega van haar overleden vader, neemt ze toch terug contact met hem op. Dit heeft een weerslag op haar privé-leven.

In het boek wisselen de hoofdstukken zich af tussen 1998/1999 en 2019. Het is heel duidelijk wat wanneer gebeurt.
De lezer blijft zich afvragen of Paul te vertrouwen is en tevens krijgen we een schok als Emily beslissingen neemt om ook met andere ongure figuren contact te leggen.
Wie brengt ze wel of niet in gevaar? Wie denkt ze te kunnen vertrouwen?

Het is onvoorstelbaar hoe knap Nina alles wat zich in het verleden, in een parkeergarage, filmisch kan beschrijven. Je bent er als lezer gewoon echt zelf bij. Je ziet, je ruikt en je voelt alles alsof je een toeschouwer op de eerst rij bent.
Een fantastische gave heeft deze auteur.

Als lezer krijg je de kans om de ganse tijd mee te denken wie de moord heeft gepleegd en natuurlijk zijn er de nodige cliffhangers en plottwists, die het lezen heel spannend houden. Ik vond het vaak ingewikkeld en toch nooit ongeloofwaardig, maar ik vond het wel echt nodig om de aandacht er goed bij te houden.

Ik vind het zelf echt wel een aanrader (een must zelfs) om toch eerst het eerste boek te lezen. Ik vind het bijna een noodzaak om dat ook op de cover van dit boek te vermelden. Als je het eerste boek niet hebt gelezen, mis je veel achtergrond van de personages, die echt wel veel meerwaarde geven.

Volgend jaar zal een derde deel verschijnen.

Meer recensies van lien Gautiers