Subliem!!!

lien Gautiers 29 oktober 2019
Ik las het boek "Fatale Keuzes" van auteur Nina Verheij.
Aanvankelijk had ik mijn twijfels of het iets voor mij zou zijn, omdat ik bij de korte inhoud eerst dacht dat het een young adult ging zijn en omdat dat niet echt mijn genre was. Maar wat ben ik blij dat ik het toch heb opgepakt!

Het verhaal zelf gaat over jonge studenten, Emily en vriendje Matthijs, Lisa en liefje Lucas en Jurre. In een verder verloop veranderen de relaties soms. Ze wonen in een studentenhuis.
Emily studeert criminologie en loopt stage bij de politie. Zij krijgt inzicht in dossiers en vanwege haar nieuwsgierige aard, komt ze ook meer zaken te weten over het privéleven van familie van haar mede-huisgenoten. Door gegevens die Emily doorspeelt, krijgt Lisa contact met haar criminele vader.
Zal Emily zich dit beklagen, zal ze schuldgevoelens krijgen?

Het verhaal vergt wel enige aandacht omdat het grote sprongen in de tijd maakt. Het speelt zich af in 1995 en in 2017. Er zijn 118 korte hoofdstukken waarboven elke keer een datum is gemeld.
In het begin had ik het wel nodig om af en toe eens terug te kijken naar de vorige datum, maar nadat het verhaal vordert, leer je lijn wel kennen en is het enkel nog opletten of het zich voor of na een dramatische gebeurtenis afspeelt.
Alle personages en gebeurtenissen worden zeer goed uitgewerkt en beschreven zonder te overdrijven of zonder langdradig te worden. Integendeel, hoe meer je leest, hoe sneller en hoe meer je verder wil lezen.
Ik kon me heel goed inleven in de karakters en kon me alles levendig voorstellen.
De meeste hoofdstukken eindigen met een cliffhanger, waardoor je het boek echt niet kan wegleggen.

Aanvankelijk is er een lichte dreiging en een spanning te merken maar is het niet echt een thriller, maar als lezer word je toch aangespoord om uit te zoeken wat er allemaal aan de hand is. Zodra je verder leest, wordt het keer op keer spannender tot er ook de gebeurtenissen vanuit de visies van verschillende personen wordt verteld.
Alles klopt! Je denkt soms : "ik heb dit al gelezen", maar dan was het verteld door een andere persoon. Intrigerend. Knap, fantastisch, subliem, ... welke overtreffende woorden kan ik nog allemaal bedenken.
Het plot was verrassend voor mij en heel goed uitgewerkt.
Een dikke dikke 5 sterren.
Eerlijk, het is lang geleden dat ik zo een fantastisch boek heb gelezen.
Ik las meerdere heel goede boeken die ik 4.5 of 5 sterren gaf, maar dit boek krijgt eigenlijk een 5 plus.
Ik ben super enthousiast! Als je eens een lekker dik en spannend boek wil lezen : niet aarzelen, dit is een echte aanrader!

Meer recensies van lien Gautiers