Hoe ver ga je voor wraak?

Lies DK 30 december 2019
Haar middelbare schooltijd was geen denderend succes, haar studentenleven spendeert ze grotendeels schrijvend op haar kamer in de hoop haar giechelende huisgenoten te vermijden, haar sociale kring bestaat uit de tooghangers van de kroeg waar ze werkt... Het leven van Kat kan wel een opkikker gebruiken. En die krijgt ze, wanneer ze op een feestje de mysterieuze Rif ontmoet. Hij is één van de weinige mensen die haar het gevoel geeft haar echt te zién. Het is dus geen wonder dat Kat in de weken die volgen helemaal betoverd op elk van Rifs uitnodigingen ingaat, en al zijn geïnteresseerde vragen over haar verleden beantwoord. Zo vertelt ze hem bijvoorbeeld over de meisjes die haar als puber het leven zuur maakten. Wat Rif met deze informatie doet, lijkt initieel een welkom plan om haar eer te verdedigen, maar neemt al snel onverwachte proporties aan. Waar liggen de grenzen van wraak? En kan het verleden ooit echt rechtgezet worden?

Zonder Handen van Ianthe Sahadat is een vlot geschreven coming-of-ageroman die me terug katapulteerde naar mijn eigen leven op de middelbare school. Ik herkende me tot op zekere hoogte in het verhaal van Kat, en kon me dus heel erg in haar inleven: hoe graag je sommige mensen zou willen laten voelen wat jij hebt gevoeld, hoe een persoon als Rif je helemaal uit je cocon kan halen en je voorbij je eigen grenzen kan duwen. Net omdat ik erg meeleefde met haar, had ik af en toe het gevoel dat Kat beslissingen maakte die niet helemaal binnen haar karakter paste. Dit tastte de geloofwaardigheid voor mij ietwat aan. Ook had ik graag meer gelezen over de achtergrond van Rif. Die werd nu slechts in een aantal pagina's belicht.

Desondanks heb ik tot op de laatste pagina op het puntje van mijn stoel gezeten, omdat het verhaal van Kat en Rif me erg fascineerde. Zonder Handen is een fijn boek dat je niet zal vervelen!

Bedankt aan uitgeverij Prometheus voor het opsturen van dit recensie-exemplaar.

Meer recensies van Lies DK