Melancholisch pareltje

Lies DK 30 december 2019
In deze prijswinnende roman van Kazuo Ishiguro volgen we de Britse butler Mr. Stevens. We bevinden ons in de jaren 50, op een moment dat de adel zijn glorietijd stilaan achter de rug heeft en bescheidener moet gaan leven. Stevens is een butler met heel wat ervaring, die jarenlang de hoog aangeschreven Lord Darlington heeft gediend. Nu deze echter overleden is, is Darlington Hall gekocht door een Amerikaan en werkt er nog slechts een fractie van het vroegere personeelsbestand in het pand.

De nieuwe eigenaar overtuigt Stevens om eens een paar dagen vrijaf te nemen. Als lezer volgen we Stevens tijdens het tripje dat hij tijdens deze periode maakt om ex-collega Miss Kenton te bezoeken. Gedurende zijn tocht blikt Stevens op een zakelijke manier terug op de belangrijkste momenten uit zijn carrière en reflecteert hij over de eigenschappen die van iemand een écht waardige butler maken. Gaandeweg leer je meer over Lord Darlington, Miss Kenton en het privéleven van Stevens, en besef je dat zijn blik op het verleden niet zo betrouwbaar is als je eerst vermoedde.

The Remains of the Day is een geweldig boek dat doorspekt is met nostalgie en melancholie. Ishiguro neemt zijn tijd om de herinneringen en het verleden van de oude butler te verkennen en ons subtiel te laten zien hoe de man een gekleurde versie van de feiten brengt. Ik vond de setting bovendien heerlijk om in te vertoeven (denk aan Downton Abbey, The Crown of Rebecca van Daphne du Maurier): de plechtigheden, de intriges onder het personeel, de oude landhuizen... Heerlijk!

Meer recensies van Lies DK