Kijkje achter de schermen bij norse boekverkoper

Lies DK 30 december 2019
Shaun Bythell is de eigenaar van tweedehandswinkel The Book Shop in Wigtown, een Schots dorpje dat bekend staat voor zijn vele boekenwinkels en zijn literaire festival. Zoals de titel al doet vermoeden, geeft Bythell in dit boek gedurende één jaar dag per dag een overzicht van zijn activiteiten als boekhandelaar. Het dagboek is geschreven met een droge, cynische ondertoon. Over het algemeen lijkt Bythell het namelijk niet hoog op te hebben met zijn klanten. Of zijn personeel. Dit resulteert in hilarische passages (meerdere keren luidop gelachen), die Bythell vaak zelfs niet eens meer van persoonlijke commentaar hoeft te voorzien, omdat de situaties op zichzelf al absurd genoeg zijn. Mijn favoriete passages gingen over Nicky, de vaste verkoopkracht op vrijdag en zaterdag. Ze kwam standaard een kwartiertje te laat, bracht op 'vreetvrijdag' altijd vies, vervallen voedsel uit de containers van de plaatselijke supermarkt mee, en maakte er een staatszaak van om de instructies die ze kreeg volledig te negeren.

Los van de humoristische toon is dit boek ook gewoon bijzonder interessant, omdat het je een kijkje geeft achter de schermen van een tweedehands boekenwinkel. Zo leer je meer over de bedreiging die de opkomst van Amazon heeft gevormd voor de sector, hoe belangrijk nevenactiviteiten zijn voor de inkomstenstroom van de winkel, en wat voor schattenjacht het inkopen van boeken eigenlijk is. Ik kreeg er automatisch zin van om doorheen tweedehands collecties te snuisteren op zoek naar bijzondere vondsten!

Meer recensies van Lies DK