We leren verteller Daniel kennen wanneer hij samen met zijn oudere zus Cathy en zijn vader John in een afgelegen huisje in het bos gaat wonen. John staat al zijn hele leven bekend als een onverslaanbare vechterskoning. In een poging om komaf te maken met dit verleden, probeert hij met zijn kinderen een teruggetrokken leven te leiden in harmonie met de natuur. Zijn reputatie blijkt echter moeilijker van zich af te schudden dan gedacht, en al snel wordt hij uitgedaagd om de confrontatie terug aan te gaan, met alle gevolgen van dien voor het hele gezin.

Elmet van Fiona Mozley was me al meerdere keren aangeraden, dus is was erg benieuwd naar dit boek. Misschien waren het die hooggespannen verwachtingen die in de weg zaten, maar helaas kon Elmet me maar matig bekoren. Het boek had zeker zijn sterktes, maar er waren toch ook een aantal zaken die me tegenhielden om helemaal enthousiast te worden. Ik goot de pro's en contra's in een overzichtje.

Pluspunten:

- Er wordt erg veel aandacht besteed aan het uitbouwen van de setting, waardoor je je middenin het bos waant.
- De liefde van John voor zijn kinderen wordt geuit zonder woorden, maar is tastbaar en ontroerend.
- Doorheen het verhaal is een onderhuidse spanning voelbaar, die je vooruit blijft duwen en nieuwsgierig maakt naar de ontknoping.

Minpunten:

- Je krijgt weinig inkijk in de gedachten en emoties van de personages, waardoor je niet optimaal kan meeleven met Daniel, Cathy en John.
- Het taalgebruik voelt bij momenten onnatuurlijk (maar dat kan aan de Nederlandstalige vertaling liggen).
- Het einde stelt enigszins teleur en bepaalde wendingen komen nogal uit de lucht gevallen.

Kortom: Elmet bevat potentieel, maar maakt dit in mijn ogen niet helemaal waar.

Reacties op: Sfeervol maar afstandelijk debuut.

Elmet - Fiona Mozley
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,99 Bestel het e-book € 9,99