Of iedereen moet dit boek gaan lezen

Lies DK 30 december 2019
Dat Siel Verhanneman poëzie kon schrijven, dat wisten we ondertussen (lees 'Zo scherp je kon er ook niet geweest zijn', of 'Als ik stil ben heb ik een bos in mijn hoofd' er maar op na). Maar dat ze daarnaast ook romans uit haar pen kan toveren, heeft ze tot dit jaar verborgen kunnen houden. Sinds haar debuutroman Of Iedereen Gaat Dood uitkwam, is het echter overduidelijk dat ze ook dit format volledig naar haar hand kan zetten.

Of Iedereen Gaat Dood vertelt het verhaal van Saskia en Lander. Saskia is therapeute, Lander is haar cliënt. Vrij snel begrijp je dat er in hun onderlinge verhouding ergens iets is misgelopen, maar wat dat 'iets' precies is, wordt niet meteen onthuld. Gaandeweg leer je hoe het duo tijdens hun sessies op onverwachte manieren op elkaar is beginnen leunen, en hoe dit voor beide partijen wellicht het slechtste was dat er kon gebeuren.

Dit fragiele portret van twee eenzame zielen op de dool is bijzonder en oprecht. Zowel Saskia als Lander zijn personages die je zou willen knuffelen en tegelijkertijd door elkaar zou willen schudden. Verhanneman schrijft zonder pretentie, met heel veel gevoel, en heeft me vanalles doen markeren dat ik graag vandaag nog boven mijn bed zou hangen.

Meer recensies van Lies DK