Haar eerdere roman De Afwezigen was me al erg bevallen, maar na het lezen van De Verloren Berg kan Lieke Kézér me definitief bij haar fanclub rekenen.

In De Verloren Berg maken we kennis met hoofdpersonage Thomas op een zeer kwetsbaar moment in zijn leven. Zijn vrouw Kira is recent overleden in een auto-ongeluk, en Thomas blijft achter met hun drie kinderen Cleo, Matilde en Tommie. Hij probeert zo goed en zo kwaad als het gaat om zijn eigen emoties te verwerken en ondertussen een goede vader voor zijn kinderen te zijn, maar die balans blijkt soms moeilijk te vinden. Thomas maakt enkele beslissingen waar vooral de vijftienjarige Cleo helemaal geen begrip voor heeft, met als gevolg dat de sfeer binnen het gezin stilaan verzuurt.

Om deze gespannen situatie te ondermijnen, besluit Thomas bij het begin van de zomervakantie met zijn kroost op roadtrip te vertrekken richting de bergen. Een goede poging om het gebroken gezin weg te halen uit hun dagelijkse sleur, maar helaas valt er niet te ontsnappen aan het overweldigende verdriet en de onderlinge frustraties...

Ik raak niet snel geëmotioneerd bij het lezen van een boek, maar De Verloren Berg heeft me meerdere keren een brok in de keel bezorgd. De dialogen tussen Thomas en zijn jongste kinderen zijn ontwapenend, hun onvoorwaardelijke liefde tastbaar. Kézér legt hun rouwproces met veel gevoel vast, zonder te vervallen in clichés of grote woorden. Het is onmogelijk niet mee te leven met dit gezin en onderweg niet een klein beetje van je hart te verliezen in het dromerige berglandschap.

Ik kreeg dit boek opgestuurd door de uitgeverij in ruil voor een eerlijke recensie.

Reacties op: Ontroerende roadtrip

De verloren berg - Lieke Kézér
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 11,99