Kate en Max staan aan het begin van hun studententijd wanneer ze elkaar bij toeval ontmoeten. Al snel worden de twee beste vrienden, en vullen ze al hun vrije momenten samen met het bekijken van kunstzinnige films en het achteroverslaan van talrijke flessen wijn. Hoe hechter hun band wordt, hoe beter Kate ook Max' familie leert kennen. De familie Rippon is welgesteld en lijkt het aan de oppervlakte prima voor elkaar te hebben, maar al snel wordt duidelijk dat de Rippons hun eigen issues hebben en uitblinken in gebrekkige communicatie.

Op een avond, tijdens een feestje bij Max thuis, komt Kate op de meest onaangename manier mogelijk in contact met een telg uit de Rippon-clan. Alles wat daarna volgt is een waas. Kate wordt emotioneel volledig lamgeslagen en sluit zich af voor de buitenwereld, voor Max en voor zichzelf.

In Wat Rood Was volg je de posttraumatische, destructieve spiraal waarin Kate belandt. Op aangrijpende wijze word je meegenomen in het verwerkingsproces van deze jonge vrouw. Ik vond het treffend hoe Rosie Price met dit boek heeft weten aan te tonen dat zowel zwijgen als spreken vaak onmogelijke opties lijken voor slachtoffers van seksueel misbruik. Als lezer worstel je volledig met Kate mee doorheen dit rauwe verhaal.

Bovendien was het ook boeiend om de onderlinge verhoudingen en kleine tragedies binnen een geprivilegieerde familie als die van de Rippons te mogen verkennen. Hier had ik gerust nog méér van willen lezen. Zeker het einde van het boek leek op dat vlak een beetje gehaast. Dat ik echter nieuwsgierig ben naar meer werk van Rosie Price, kan enkel een goed teken zijn. Een prima debuut!

Dankjewel aan Uitgeverij Prometheus voor het opsturen van dit boek.

Reacties op: Spreken is zilver, zwijgen is goud?

Wat rood was - Rosie Price
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 21,99 Bestel het e-book € 12,99