Onverbiddelijk relaas van een weeskind op de vlucht.

Lies DK 19 augustus 2019
In Kukolka van Lana Lux word je meegenomen in de treurige wereld van Samira, een zevenjarig meisje dat opgroeit in een Oekraïns weeshuis. Vanwege haar zigeurgezichtje weet Samira dat er weinig hoop bestaat dat ze ooit geadopteerd zal worden door een nieuw gezin. Omdat haar situatie uitzichtloos is en ze slecht behandeld wordt, ontvlucht ze het tehuis zodra de gelegenheid zich voordoet. Samira is echter te jong en onervaren om zich alleen te redden in de buitenwereld. Al snel belandt ze in al haar naïviteit in de handen van Rocky, die haar lid maakt van zijn dievenbende. Dit is de start van een leven vol ontberingen, drugs, geweld, misbruik en verlies.

Kukolka (wat letterlijk 'popje' betekent) is een confronterend boek waarin de jonge leeftijd van het hoofdpersonage in schril contrast staat met de soms vreselijke scènes die worden beschreven. De brute passages volgen elkaar bovendien in sneltempo op. Hoe harder Samira probeert om te ontsnappen aan haar slechte leefomstandigheden, hoe harder ze zich vervolgens in een nog groter ongeluk stort. Telkens wanneer je denkt dat het leven voor haar niet erger kan worden, wordt er toch nog een extra schepje bovenop gedaan.

Hoewel het boek erg vlot geschreven is, heb ik Kukolka van tijd tot tijd bewust aan de kant gelegd om een overdosis gruwel te vermijden. Die ademruimte is niet echt ingebouwd in het boek. Anderzijds kan ik me weken na het lezen van deze roman nog steeds de setting en personages helder voor de geest halen. Lana Lux is er dus wel degelijk in geslaagd om een memorabel en kleurrijk verhaal af te leveren, ook al was het er dan eentje waarin weinig hoop te vinden is.

Meer recensies van Lies DK