Benidorm bastards in boekvorm

Lies DK 30 december 2019
In 'Louise' moet de hoogzwangere Anne-Laure halsoverkop op zoek naar een nieuwe woonst nadat ze de vader van haar kind in bed betrapt met haar beste vriendin. In de krant vindt ze een advertentie die een goedkoop appartement aanbiedt in ruil voor hulp in huis. Deze kans grijpt ze met twee handen en zo wordt Anne-Laure de nieuwe huisgenoot van Louise en haar dementerende man Roger. Alles gaat goed, tot Anne-Laure bij toeval een manuscript vindt dat haar verontrust achterlaat. In dit manuscript zet Louise namelijk een verhaal uiteen met zichzelf en Roger in de hoofdrol, waarin gesuggereerd wordt dat het koppel niet om een lijk meer of minder verlegen zit. Pagina per pagina raakt Anne-Laure meer in de war: is dit fictie, of is dit... echt?

Het opzet van dit boek is, zoals je ziet, vrij "meta": Anne-Laure van Neer schrijft een verhaal over Anne-Laure van Neer die een manuscript leest van Louise over Louise. Klinkt ingewikkeld, maar werkt wonderlijk goed. Het is onmogelijk om niet te blijven lezen eens je deze thriller hebt opengeslagen. Net als hoofdpersonage Anne-Laure raak je volledig in de ban van de geheimzinnige Louise en haar schijnbaar snode plannen.

In dit boek doet Van Neer haar reputatie als schrijfster van humoristische thrillers trouwens alle eer aan. Ik heb me enorm geamuseerd tijdens het lezen. Wat er zich in dit verhaal afspeelt is bij momenten zo absurd dat het grappig wordt. Toch ondermijnt dit de spanning niet, en zit je tijdens de ontknoping nog steeds op het puntje van je stoel. De perfecte balans! Louise lezen was puur plezier.

Dankjewel Anne-Laure Van Neer en Uitgeverij Vrijdag voor toesturen van dit boek.

Meer recensies van Lies DK