Auteur ontrafelt familiegeschiedenis

Lies DK 30 december 2019
The Cut Out Girl van Bart van Es is eenvoudig in zijn opzet: auteur ontrafelt familiegeschiedenis. In dit concrete geval gaat van Es dieper graven in het verleden van zijn grootouders, en van Lientje. Lientje wordt als kind tijdens de Tweede Wereldoorlog door haar ouders aan een niet-Joods gezin toevertrouwd, in de hoop haar te redden van deportatie. Op deze manier komt Lien bij de grootouders van Bart van Es terecht.

Meer dan vijftig jaar later weet van Es echter niet veel over deze vrouw, enkel dat er na de oorlog een conflict is geweest tussen de familie en Lien, en dat er sindsdien geen contact meer is. Gefascineerd door dit verleden, en benieuwd naar wat er in godsnaam mis gegaan zou kunnen zijn, neemt van Es opnieuw contact met haar op. Gedurende de talloze gesprekken en ontmoetingen die daarop volgen, bouwen de twee een hechte vriendschap uit en leert van Es Lien door en door kennen. The Cut Out Girl is hier de reflectie van.

Wat me van het levensverhaal van Lien en de familie van Es zal bijblijven, is dat de Tweede Wereldoorlog zich zo veel langer heeft laten voelen dan enkel tussen 1940 en 1945. Talloze gezinnen werden door de oorlog uiteen gerukt, en de gevolgen daarvan zijn tot op de dag van vandaag nog altijd voelbaar. Ook Liens ouders kwamen nooit terug. Haar plaats vinden binnen het naoorlogse leven bleek ontzettend moeilijk, en sloeg minstens even diepe wonden als de jaren daarvoor.

Daarnaast heb ik ook bewondering voor eerlijke manier waarop van Es dit verhaal op papier heeft weten te zetten. Hij legt de geschiedenis van zijn familie bloot met oog voor de ongelooflijke moed die zijn grootouders hebben getoond tijdens de oorlogsperiode, maar verbloemt ondertussen ook de fouten die zij gemaakt hebben niet. Daarmee stelt hij zich als auteur kwetsbaar op, en dat kan ik wel appreciƫren. Dat hij daarnaast ook nog eens duidelijk zijn research heeft gedaan, en de familiegeschiedenis kadert binnen de ruimere geschiedkundige context, zijn enkel extra pluimen op zijn hoed.

Oh, en zei ik al dat hij zijn eigen audioboek inleest? Waar wacht je nog op?

Meer recensies van Lies DK