Onrecht blootgelegd

Lies DK 11 juni 2019
We bevinden ons in de vroege jaren '60 in het Zuiden van de Verenigde Staten wanneer we Elwood leren kennen. Geïnspireerd door de speeches van Martin Luther King Jr. droomt de jonge Elwood luidop van een opleiding, een beter leven, in een wereld waarin rassenscheiding langzaam is vervaagd. Helaas worden Elwoods dromen abrupt een halt toegeroepen door de harde realiteit en komt hij door een onrechtvaardige veroordeling terecht in tuchtschool De Nickel Academy. Het beleid dat heerst binnen dit instituut wordt gekenmerkt door winstbejag, sadisme en geweld. Voornamelijk de zwarte jongens die er verblijven worden slecht behandeld. De enige houvast die Elwood vindt op deze nare plek is zijn vriend Turner, wiens enige ambitie in het leven is om te ontsnappen uit Nickel.

De Jongens van Nickel, het nieuwste boek van Colson Whitehead, is een aangrijpend verhaal over de littekens die het geïnstitutionaliseerd racisme van de vorige eeuw heeft nagelaten bij een jonge generatie zwarte Amerikanen. Whitehead baseerde zich voor dit boek op de praktijken die zich hebben afgespeeld op de Florida School for Boys. Deze 'school' stond onder andere bekend voor de martelingen, verkrachtingen en zelfs moorden die er plaatsvonden. De instelling werd pas in 2011 gesloten. Dat het verhaal van De Jongens van Nickel minder fictief is dan ik initieel besefte, heeft ervoor gezorgd dat dit boek een serieuze indruk op mij heeft nagelaten.

Qua stijl liet De Jongens van Nickel me hier en daar wel op mijn honger zitten. Ik vond verschillende passages verwarrend, hetgeen mij af en toe uit het verhaal heeft getrokken. De ontknoping van de roman maakt echter veel goed en verklaart heel wat onduidelijkheden. Ik heb zelden een einde gelezen waarvan ik toch een kwartiertje moest bijkomen, maar dit boek is daarin geslaagd. Alleen al voor die ervaring, zou ik zeker aanbevelen De Jongens van Nickel te gaan lezen.

Bedankt Atlas Contact en De Club van Echte Lezers voor het opsturen van dit recensie-exemplaar!

Meer recensies van Lies DK