Dichten in tijden van kanker

Lies DK 19 augustus 2019
Als jonge vrouw krijgt Lieke Marsman op een dag te horen dat er een kwaadaardige tumor onder haar schouderblad schuilt. Hoewel het gezwel binnen de week verwijderd wordt, blijven de emotionele gevolgen van deze ingrijpende diagnose nog lang nazinderen. De Volgende Scan Duurt Vijf Minuten is in de naweeën van deze rollercoaster-periode tot stand gekomen. De gedichten en het essay die gebundeld worden in dit boekje hebben het niet enkel over Marsmans persoonlijke aanraking met kanker, maar reflecteren ook op een kritische manier over gerelateerde maatschappelijke vraagstukken. Hoe gaan wij als samenleving bijvoorbeeld om met mensen die niet kunnen werken? Hebben zij gewoon 'pech'? En op welke manier wordt de gezondheidszorg beïnvloed door economische belangen? De link die Marsman legt tussen het persoonlijke en het politieke vond ik erg boeiend. Door haar persoonlijke ervaring met dit topic biedt ze de lezer een unieke en eerlijke blik op een ziekte die mensen toch nog steeds een beetje zenuwachtig maakt.

In het bijzonder zou ik dit boekje aanbevelen aan mensen die geïnteresseerd zijn in poëzie, maar die nog niet veel ervaring hebben met het lezen ervan. Doordat de thema's uit de gedichten verder worden toegelicht in het essay, wordt er extra context geboden die helpt om de poëzie verder te interpreteren. Ik vond dit alleszins een fijne aanvulling!

Meer recensies van Lies DK