De Amerikaanse vluchtelingenkwestie ontrafeld

Lies DK 30 december 2019
In het essay 'Vertel me het Einde' vertelt Valeria Luiselli over haar werk als tolk voor de immigratierechtbank van New York, waardoor ze in contact komt met minderjarigen die zonder begeleiding de grens oversteken. Als hun tolk is ze verplicht hen veertig vragen te stellen, die vervolgens bepalen of de kinderen de toestemming krijgen om in de VS te blijven, of onverbiddelijk teruggestuurd worden naar de andere kant van de grens.

Luiselli verweeft in deze rake tekst haar eigen ervaring als persoon in afwachting van een green card met confronterend cijfermateriaal en verhalen uit de rechtbank. Dit boek deed me beseffen hoe weinig ik eigenlijk wist over de vluchtelingenkwestie op het Amerikaanse continent. Vertel Me het Einde heeft me de situatie op een heldere manier geschetst en me meer inzichten geboden. Het boekje is kort, maar zo informatief én ook nog eens zeer mooi geschreven. Daarom lijkt dit boek me een enorm geschikt voor elke lezer met een klein beetje interesse in de wereld.

Meer recensies van Lies DK