Sombere familiegeschiedenis van een Italiaans-Amerikaans gezin

Lies DK 15 juli 2019
De Acht of Negen Levens van Stella Fortuna is een wolf in schaapsvacht. Een boek zo fris en fruitig aan de buitenkant, maar zo confronterend aan de binnenkant. In deze roman van Juliet Grames vertelt de kleindochter van Stella Fortuna het aangrijpende relaas van de familie Fortuna, waarbij de zeven à acht bijna-doodervaringen van haar oma Stella als leidraad worden gebruikt.

Het startpunt van dit verhaal ligt in Ievoli, Italië, 1914. We leren er Assunta kennen, een jonge vrouw die vrij halsoverkop trouwt met de weinig sympathieke Antonio. Niet veel later wordt eerst Stella, en vervolgens Tina geboren. Terwijl de twee zussen opgroeien is hun vader de grote afwezige. Uitgekeken op het Italiaanse bergdorpje, besluit hij namelijk zijn gezin achter te laten en naar de VS te emigreren. In Italië leven de drie vrouwen een onafhankelijk leven. Vooral van Stella gaat een niet te evenaren fierheid en sterkte uit.

Op een dag beslist Antonio echter dat het tijd is om de rest van zijn gezin de oversteek te laten maken. Hoewel geen van de drie dames hiervoor staat te springen, heeft Assunta als gelovige vrouw geen andere keuze dan haar man te gehoorzamen. Na de gezinshereniging wordt vooral Stella zwaar op de proef gesteld. Dit boek laat zien hoe de jonge vrouw uit alle macht probeert om haar autonomie te bewaren in een conservatief Italiaans-Amerikaans gezin.

Doordat De Acht of Negen Levens van Stella Fortuna meer dan 440 blz. telt, is er voldoende tijd om de drie centrale personages Stella, Tina en Assunta grondig te leren kennen én daarnaast ook voldoende randinformatie mee te krijgen over de rest van de familie. Hoewel dit allesbehalve een vrolijke roman is, is dit het perfecte boek om je tijdens de zomer helemaal in te verliezen. Vooral het eerste deel, dat zich afspeelt in het idyllische Italiaanse bergdorpje, doet je zo wegdromen naar betere oorden. Ik heb erg van deze roman genoten, en denk dat de familie Fortuna me nog lang zal bijblijven.

Ik kreeg dit boek opgestuurd door de uitgeverij in ruil voor een eerlijke recensie.

Meer recensies van Lies DK