Boekwinkel De Overkant

Uitgeverij: Loft Books
ISBN: 9789047204732
Uitvoering: E-book
Verschijningsdatum: september 2019

Met dank aan Loft Publishing voor het recensie-exemplaar.

Na een relatie van acht jaar, waaronder twee jaar samenwonen, komt Anouk erachter dat haar partner Robert er een dubbelleven op na houdt. Diep gekwetst verlaat ze hem, hun gezamenlijke woning in Utrecht en zelfs haar baan om haar wonden te likken op een Waddeneiland. Tijdens haar wandelingen op het eiland komt ze een vervallen winkelpand tegen. Impulsief besluit ze haar erfenis te gebruiken om haar droom waar te maken: een boekwinkel te beginnen; een plek waar mensen nieuwe boeken kunnen kopen, struinen langs de kratten met tweedehandsboeken en van een cappuccino kunnen genieten. Waar Anouk geen rekening mee heeft gehouden, is dat een huis renoveren op het vaste land anders gaat dan een winkel opknappen op het eiland.

Onverwachts krijgt ze hulp van de eilanders waaronder de alleenstaande Stefan en zijn zevenjarige dochter, Evy. Eigenlijk heeft Stefan niet zo veel zin om de onbekende nieuweling te helpen, maar hij wordt door zijn buurvrouw en vrienden overgehaald.

De titel zegt het al; dit is het eerste deel van een serie over de boekwinkel. Over Anouk die haar leven weer op orde probeert te krijgen. Over Stefan die eigenlijk ontevreden is met zijn leven. Vanaf het begin is het duidelijk dat Stefan een tragedie heeft meegemaakt. Julia Sprang besteedt veel aandacht aan het uitwerken van deze twee karakters. Dat is enerzijds fijn, omdat je Anouk en Stefan beter leert kennen. Anderzijds stagneert het verhaal, omdat we teveel in het verleden blijven hangen. In principe worden twee losse verhalen verteld, een van Anouk en het andere van Stefan. Hun kruispunt duurt erg lang.

Persoonlijk had ik liever gezien dat Sprang een dikker boek had geschreven waarbij het verleden van Anouk en Stefan in verhouding stond met het vervolgverhaal of dat we in de verschillende delen meer te weten zouden komen over die twee en niet alles al in het eerste deel. Nu kwam het einde van deel 1 erg onverwachts. Dat is het lastige van een E-book. Je kunt niet voelen hoe veel van het verhaal je nog te gaan hebt. Het was alsof je op een doodgewone woensdagavond naar je favoriete soap keek en opeens krijg je de melding dat de winterbreak ingaat en dat je in de lente weer verder kan gaan kijken.

Op internet is helemaal niets bekend over Julia Sprang. Onbekend is wanneer het tweede deel verschijnt en hoeveel delen de serie zal omvatten. Dat is erg jammer. Boekwinkel De Overkant leest namelijk erg prettig en vlot weg. De karakters zijn veelbelovend. Vooral de kleine Evy met haar donkere krullenmassa heeft mijn hart gestolen. Ik voelde een lichte irritatie bij het einde. Ik had zo graag verder willen lezen. Ik hoop dat Boekwinkel De overkant, deel 2 gauw te verkrijgen zal zijn.

Ik geef het boek 3 van de 5 sterren voor de prettige schrijfstijl, de karakters en de sfeervolle beschrijving van het eiland. Dit boek is een veelbelovend begin van de serie.

Meer recensies van Lilien