Te koop: ZGAN

Lilien 11 mei 2020
Ik druk op de volgende pagina op mijn e-reader. ‘Has come to the last page’. Hè? Dat kan niet. Ik ben net aan het 244-pagina’s tellende E-book begonnen. Nog een keer drukken. Weer dezelfde melding. Diepe zucht. Het verhaal is echt uit. Zo goed als nieuw is het eerste boek dat ik lees van Petra Vollinga. Deze schrijfster van Nederlandse bodem studeerde Nederlandse taal- en letterkunde, waarna ze aan de slag ging als tekstschrijver voor o.a. Marie Claire en Ouders van nu. Ze heeft al een paar succesvolle titels als Hallo liefde en Het geheim van Eva op haar naam staan.

Zo goed als nieuw begint waar normaal een Marktplaats-deal eindigt: bij de nieuwe eigenaar van het te koop aangeboden artikel. Heel leuk detail, Vollinga plaatst in het boek daadwerkelijk advertenties met foto en details. In het E-book is dat minder goed te lezen vanwege de ontzettend kleine letters (de afbeelding kan niet worden vergroot), maar dankzij de tip van een mede-lezer heb ik een vergrootglas-app gedownload op mijn telefoon. Probleem opgelost!

We beginnen bij de zwangere Tessa. Nu zij een nieuwe fase van haar leven ingaat, wil zij een bijbehorende volwassen bed. Een bouwpakket van de Zweed ziet ze niet zo zitten. Maar een romantisch antiek bed met een eigen levensverhaal en sfeer, daar gaat ze wel voor. Probleem nummer twee met een baby onderweg: eigen vervoer. Ze kan moeilijk met baby, luiertas, buggy en boodschappentassen het OV in. De rode Kia van Annegien lijkt een mooie koop.

Annegien is een weduwe op leeftijd, haar enige kind is het huis uit. Ze heeft een mooi leven, een huis gevuld met boeken en wel zes complete serviezen en natuurlijk haar vriendinnen. Maar er mist iets in haar leven. Ze besluit haar trouwe ouwe vierwieler en inboedel van de hand te doen om een droom waar te maken: vrij en blij in een camper Afrika doorkruisen. Maar Afrika is niet echt een veilige reisbestemming voor een vrouw alleen. En zou het niet leuk zijn om deze ervaring met iemand te delen?

Opa Herman is net gescheiden en weet niet zo goed wat hij met zijn leven aan moet. Hij beseft dat hij al die jaren alleen voor de kinderen bij zijn vrouw is gebleven. In al die jaren is hij de traditionele kostwinnaar geweest en was zijn vrouw verantwoordelijk voor de rest. Hij kan niet eens koken. Als gescheiden man ervaart hij een niet eerder gekende vrijheid en moet hij zijn leven anders gaan invullen. Hij reikt uit naar zijn kinderen en besluit heel dapper dat hij nieuwe uitdagingen moet aangaan. Hij maakt een checklist van alles wat hij voor zijn nieuwe leven nodig heeft. Op de lijst staat ook reisbagage.

Jeff heeft na zijn eindexamen het ouderlijk huis met ruzie verlaten om met zijn geliefde rugzak over de wereld te zwerven. Na tien jaren als een rondtrekkende nomade te hebben geleefd, beseft hij dat hij volwassen is geworden en wil zich gaan settelen. Daar hoort een vaste woonplek en werk bij, geen rugzak waar al je wereldse bezittingen in passen. Hij moet geld verdienen, en gauw ook.

Vollinga rijgt de verhalen, dromen en wensen van deze vier mensen prachtig aan een draad. In korte tijd leer je deze personages kennen en ben je benieuwd wat op hun pad zal komen. Vollinga tovert met Zo goed als nieuw een constante brede lach op het gezicht. Af en toe komt er een brok in de keel, maar deze feelgood doet wat het moet doen: het bezorgt je een goed gevoel! En dat kunnen we zeker gebruiken in deze onrustige tijden. Soms miste ik een diepgang, een verdieping van de gebeurtenis, en was het verhaal af en toe licht voorspelbaar, maar ook dat zijn vaak voorkomende kenmerken van een feelgood.

Het boek leest enorm vlot weg. Eenmaal opgepakt, leg je het niet graag neer. De personages hebben ieder hun eigen verhaal en dat wordt vanuit hun eigen perspectief verteld. Daarbij wordt er gebruik gemaakt van verschillende technieken, waardoor elk verhaal ook echt bij dat personage hoort. Er zitten mooie kleine momenten in, die bijdragen aan het leven. Zo goed als nieuw gaat over echte mensen, over jou en mij, over iedereen die wel eens via Marktplaats heeft gekocht en/of verkocht. Dit verhaal krijgt van mij een verdiende 4 van de 5 sterren.

Liliën
Perfecte Buren