Lekker lezen: Daar waar de rivierkreeften zingen

Linda de Jong 16 maart 2020
*Daar waar de rivierkreeften zingen* heeft alle ingrediënten voor een goede Whodunnit. Het is zowel een moordmysterie, als een coming-of-age-verhaal dat zich afspeelt in Barkley Cove, Noord-Carolina in de jaren vijftig tot zestig.

Neem een afgelegen moeras met zompige veenpoelen en klamme wouden als decor, het mooie, geheimzinnige moerasmeisje als hoofdpersonage, tel daar een keur aan wantrouwige personages bij op (die het op haar hebben voorzien) en je hebt het verhaal compleet.

Het plot draait om het jonge meisje, genaamd Kya, (het moerasmeisje) die in rap tempo, door iedereen in haar familie in de steek gelaten wordt en het verder zelf mag uitzoeken, met haar agressieve vader. Haar thuisbasis, een bouwvallig hutje midden in het moeras, dat buiten het bereik van civiele autoriteiten ligt. Een gebied dat door vele als kansarm gebied wordt beschouwd. Ondanks alle vooroordelen voelt Kyra zich thuis in de natuur, en het moeras geeft haar onafhankelijkheid en vrede. Dan verdwijnt ook haar vader.

Kya is heel eerlijk tegen zichzelf, daardoor kun je ook als lezer goed met haar meevoelen. Want het is zwaar als je familie en iedereen je in de steek laat. Ze is nog jong en moet overal zelf achter komen, terwijl ze heimelijk steun zoekt, en warmte en veiligheid. De basisbehoefte van ieder mens, waardoor het wat makkelijker zou gaan, en ze zich niet zo alleen zou voelen. Ondanks dat Kyra maar een aantal mensen in haar leven toelaat, en troost vindt bij haar vogels en meeuwen, lukt het haar niet om juist dat gevoel te vinden en dat vindt ze vreselijk. Toch weet ze zich verder te ontwikkelen tot een onafhankelijke, mooie jonge vrouw en zich niet te verschuilen achter een slachtofferrol. Dat is interessant en dat valt ook enkele jongens in het dorp op.

In 1969 wordt het lichaam van de jonge Chase gevonden. Het onderzoek verloopt moeizaam, tot de recherche plots een gouden tip krijgt. De auteur weet de spanning goed vast te houden, voor de lezer, want juist doordat kya worstelt met haar gevoelens voor Chase, lijkt alles zo opgelost. De bewoners hebben hun oordeel al klaar en zien hun kans schoon om Kyra te veroordelen.

Terwijl traag meanderende stroompjes zich in het moeras voortbewegen, en veenwater het licht heeft opgeslokt in zijn modderstrot, komt de wanhoop en angst, om berecht te worden als een mokerslag binnen bij Kyra. Haar diepe vertwijfeling en confrontatie is pijnlijk om te lezen, maar tegelijkertijd ook herkenbaar. Oordelen we niet allemaal veel te snel? Geven we wel voldoende om een ander en kijken we niet te veel naar afkomst? Daarover gaat dit boek voor mij. Het is spannend, maar het is vooral een verkenning van de menselijke psyché.

Eindoordeel
Daar Waar de rivierkreeften zingen is mysterieus, meeslepend en zelfs bedwelmend – het verhaal slokte mij echt op, waardoor ik door móést lezen. Het moerasmeisje zal nog een tijdje door mijn hoofd heen spelen, met haar wapperende haren. In deze rare tijd probeer ik een voorbeeld aan haar nuchterheid, liefde voor de natuur en zelfredzaamheid te nemen.

5 sterren

Meer recensies van Linda de Jong