In één ruk uitgelezen.

Linda de Jong 17 mei 2022
Het duurde even voor ik aan dit boek kon beginnen, maar eenmaal aan het lezen, heb ik het in één ruk uitgelezen. Ik vergat zelfs helemaal de tijd en dat heb ik niet snel.

Chadli is klaar met school en is een groot voetbaltalent. Je zou denken dat hij met een vwo-diploma en een vijf jaar contract bij Ajax helemaal in zijn element is, maar niets is minder waar. Hij worstelt met zijn gevoel van eigenwaarde, heeft geen overdreven ambities en voelt zich in de schaduw van zijn vader staan, waar hij constant mee wordt vergeleken.

Zijn vader is chirurg. Hij heeft het nooit expliciet benoemd dat hij zijn zoon als opvolger ziet, maar Chadli is ondanks zijn bravoure altijd bang zijn vader teleur te stellen. Hij krijgt er angstaanvallen van en zoekt zijn toevlucht tot verdovende middelen. Als hij na zijn inname met spoed naar eerste hulp wordt gebracht, ziet hij zelf ook in dat er iets moet veranderen.

De jongen besluit zijn leefgebied in Amsterdam tijdelijk achter zich te laten en de rust op te zoeken bij zijn grootouders in Askram, een dorp in het Marokkaanse Rifgebergte. In het begin geniet hij met volle teugen van het vertrouwde dorp, met zijn gewoonten en geluiden. Van zijn grootouders, van de lekkere maaltijden van zijn oma, maar net als iedere jonge knul begint hij zich al snel te vervelen. Chadli is een emotioneel jongen, die niet goed tegen onrecht kan. Dat siert hem, maar aan de andere kant heeft hij zijn zelfbeheersing duidelijk nog niet onder controle, want hij heeft een kort lontje en een grote mond. Dat botst behoorlijk met de bestaande dorpsmentaliteit. Het duurt dan ook niet lang voor hij zich stevig in de nesten heeft gewerkt.

Abdelali Bentohami heeft een vlotte, leesbare schrijfstijl. Hij bouwt de spanning mooi op en houdt daardoor de aandacht van de lezer goed vast. Toch, moest ik in het begin even denken aan het verhaal van een andere jongen, Joseph Oubelkas. Die ook op jonge leeftijd onterecht in een gevangenis in Marokko belandt. Het zijn vergelijkbare avonturen. Al is het verhaal van Joseph biografisch en dit verhaal fictie (al vraag ik me zeker af, hoeveel persoonlijk, autobiografisch materiaal hierin zit).

Bentohami geeft tegelijkertijd een inkijkje hoe het leven in een Marokkaans dorp eraan toe kan gaan. Het vredige, behouden en rustige dorpsleven en familieverhoudingen aan de ene kant, de religieuze, culturele en soms bekrompen, sociale problematiek aan de andere kant.

Het beeld van politie, justitie en het gevangeniswezen komt overeen met wat ik in andere boeken heb gelezen. Je moet er niet aan denken om daarin te belanden. Het blijft tot het eind spannend hoe het uiteindelijk af zal lopen en de cliffhanger is goed gevonden.

Als lezer voel je de liefde en passie van de auteur, voor zijn verhaal. Het resulteert soms in wat overvloedig taalgebruik, maar daartegenover staat veel spanning en leesplezier Ik ben heel nieuwsgierig naar volgend werk van de auteur.

De wolf van Askram | Abdelali Bentohami | Bento uitgevers

Meer recensies van Linda de Jong